Wat is het voordeel van achterwielaandrijving?

Ik heb een oude Ford Mustang (1966) en die heeft achterwielaandrijving. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, tot deze winter: in de sneeuw is er uiteraard niet mee te rijden. De auto glibbert alle kanten uit of spint vast.

Wat ik me afvraag: waarom is er destijds gekozen voor achterwielaandrijving? Heeft het ook voordelen ten opzichte van voorwielaandrijving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Dit zijn de voordelen van achterwielaandrijving:
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen:

* minder snel last van onderstuur.
* kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
* geen aandrijfreacties in het stuur, omdat het stuur (voorwielen) niet verbonden is met de aangedreven wielen (achterwielen).
* een verdeling van taken tussen de voor- en de achteras. De vooras zorgt voor het sturen (grip), de achteras voor de aandrijving (tractie). Dit is met name gunstig bij hogere motorvermogens.

Ze zijn er dus wel, maar bij sneeuw zijn de nadelen groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De voordelen zijn al opgenoemd, maar nog even dit. Er zijn nog enkele merken die zich houden aan achterwielaandrijving. Vooral omwille het sneller accelereren. Maar stilaan gaan alle merken over op voorwielaandrijving. Dit heeft als grote voordeel dat je veel minder zal slippen bij glad wegdek. Ook plaats besparend, vermits alles onder de motorkap zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is dat je achterwiel ook mee gaat rijden dan kan je op stijlen bergen rijden (sommige) enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achterwielaandrijving was destijds simpelweg het makkelijkst te construeren. Als je aangedreven wielen ook nog eens moeten sturen, heb je een vrij ingewikkelde constructie nodig. De eerste voorwielaangedreven auto stamt weliswaar uit 1895, maar de eerste in serie geproduceerde voorwielaangedreven auto was de Citroen Traction Avant uit 1934-- bijna 40 jaar later...