Hoe komt het dat led verlichting van een auto knippert in een filmpje?

Terwijl in het echt de lampen constant branden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9K

Het beste antwoord

De lampen knipperen in het echt ook, het gaat alleen zo snel dat je het niet ziet.
Bij een televisieopname wordt elke 1/25 seconde een beeldje gefilmd.
De opnameduur van elk beeldje afzonderlijk is echter veel korter, zodat op sommige beeldjes de LED verlichting juist even uit lijkt te staan, op andere beeldjes staan ze dan weer schijnbaar aan.
Je kunt het vergelijken met het stroboscopische effect waardoor op film en TV de spaakwielen van voertuigen soms achteruit lijken te draaien.
Het knipperen van de LED's wordt gedaan om een hoge lichtopbrengst met minder stroom te bereiken, ook kan met het regelen van de aan/uit verhouding de lichtopbrengst gevarieerd worden om dezelfde LED's als achterlicht en als remlicht te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen één lamp brandt echt constant, het is juist andersom dus.. :)
Wij mensen kunnen maar tot een bepaalde snelheid licht zien knipperen (denk aan een oude TL-buis).
De camera die dat filmpje schoot heeft het knipperen wel waargenomen, waardoor wij het ook kunnen zien.