Hoe lang staat een stoplicht gemiddeld op rood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is echt afhankelijk waar het stoplicht staat.
Bordensteker
10 jaar geleden
Naar mijn waarneming sta je toch al gauw een seconde of 30 voor rood, tenzij er geen kruisend verkeer is en de installatie snel groen kan geven. Sommige installaties laten je wel zo’n twee minuten wachten, en langer komt ook voor.
Maar een gemiddelde lengte van de roodfase: het lijkt me niet gemakkelijk om dát gegeven ergens op tafel te krijgen! Wat er wél over dit onderwerp in bredere zin te zeggen is, vond ik in Wegenwiki: Roodfase Met de roodfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het rode licht toont. De roodfase wordt impliciet bepaald door de groenfasen en de geelfasen, die voor alle richtingen zijn opgeslagen in de fasecyclus. Bij verouderde verkeersregelinstallaties is de roodfase voor iedere richting in hetzelfde programma altijd gelijk. Iedere weggebruiker op een bepaalde richting wacht dus even lang. Bij de meeste moderne verkeersregelinstallaties is de roodfase ook afhankelijk van het verkeersaanbod. Het systeem bepaalt aan de hand van detectielussen of er voertuigen voor een zekere richting opgesteld staan en indien dit binnen de signaalgroep mogelijk is wordt de roodfase omgezet in een groenfase. Hierbij wordt dus dynamisch ingespeeld op het verkeersaanbod. De wachttijden kunnen verschillen. Garantieroodtijd Bij voertuigafhankelijke regelingen kan het voorkomen dat een verkeerslicht na het einde van de geelfase vrijwel direct weer groen kan worden omdat er zich geen conflicterend verkeer heeft gemeld. In Nederland is het niet toegestaan dat na de geelfase de groenfase volgt; in deze gevallen dient eerst de roodfase getoond te worden. De garantieroodtijd zorgt er in deze gevallen voor dat er na de geelfase gedurende enkele seconden rood getoond wordt, zodat weggebruikers die even niet naar het verkeerslicht kijken het rode licht niet missen. Doorgaans zal de garantieroodtijd op 2 seconden zijn ingesteld. De garantieroodtijd is een in de procesbesturing niet wijzigbare instelling. Bron: http://www.wegenwiki.nl/Roodfase Daar kan ik nog aan toevoegen dat er installaties zijn waar in de rustige uren de lichten uit alle richtingen voortdurend rood geven. Het slimme van die instelling is dat het eerste voertuig dat op zeker ogenblik als enige nadert vanzelf groen krijgt; als er dan ook detectielussen op (bijvoorbeeld) tweemaal de remwegafstand liggen, dan kun je tijdig groen krijgen zodat je niet hoeft te beginnen met remmen.

Antwoorden (1)

Verschilt per stoplicht, hangt af van de drukte van de weg. Maximaal mag het niet langer dan twee minuten zijn.