Wat zijn de regels betreft volproppen van koffers in het vliegtuig?

Binnenkort ga ik met het vliegtuig, een weekendje weg en ik heb alleen handbagage. Blijkt toch iets meer dan gedacht.

Ik krijg de rits helemaal dicht, maar bestaan er nog regels betreft eventuele bolling? Het is namelijk te zien dat hij goed vol zit.

Betreft een groot stuk handbagage.

8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er is een maximale maat voor handbagage (die verschilt soms enigszins per maatschappij. 55x35x25 cm is tamelijk normaal) en op de luchthaven staan vaak bakken met deze binnenmaten. Als puntje bij paaltje komt is het simpel: je tas/koffer/rugzak/airporter moet in die bak passen. Of hij bol staat of niet. Zie link/bron voor plaatje.
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Plusje Tinus. Deze bakken vind je ook vaak op plaatsen waar ze koffers verkopen zoals o.a. de V&D.
wilkers
8 jaar geleden
Dit klopte inderdaad, thanks.

Andere antwoorden (1)

Al staat deze rond, daar zijn geen richtlijnen voor. Er zijn wel vaak richtlijnen voor gewicht en/of grootte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat deze open gemaakt kan worden en doorgekeken. Ga het dan nog maar eens dicht krijgen aan zo'n drukke tafel.

Toegevoegd na 10 uur:
Vanwaar de min? Leg dat even uit.

Toegevoegd na 10 uur:
Dankzij ronron1212
http://www.alle-handbagage-afmetingen.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.alle-handbagage-afmetingen.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Bedankt voor de ondersteunende link.
wilkers
8 jaar geleden
En mocht het gewicht te groot zijn? Moet ik dan afstand van dingen nemen of een toeslag betalen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wilkers dat staat allemaal beschreven bij reisorganisatie. Sommige bieden grote handbagage aan, met extra gewicht, sommige hebben geen regels tot gewicht handbagage.
wilkers
8 jaar geleden
Er staat niets over de regels betreft gewicht en consequenties, maar op mijn e-ticket staat max. 10 kilo.
Ik heb al flink lopen Googlen, maar kom er niet echt uit.
paulus811
8 jaar geleden
Voor handbagage geldt geen maximumgewicht, maar door de bolling kun je wel de afmetingen overstijgen. Vaak mag je ook nog een kleinere tas meenemen, wellicht kun je daar iets in overhevelen.
ronron1212
8 jaar geleden
@paulus811 lees de link bij het antwoord.
paulus811
8 jaar geleden
ronron1212, ik vlieg al drie jaar lang elke twee weken New York <> Amsterdam en nog nooit is mijn handbagage gewogen. Wel heb ik eenmaal een opmerking gekregen over de dikte van de trolley.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811, nog sterker, ik wordt vaak met bagage en al gewogen, terwijl ik zelf nog onder de zestig kilo weeg. Waarom? Geen idee.
paulus811
8 jaar geleden
JoanDArc, dat is wel heel erg typisch. Vlieg je met een Cessna?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
haha @Paulus811, neen niet per envelop, maar gewoon vanuit Brussel naar Havanna met Aeroflot Russian Airline en terug meestal met Iberia, soms KLM. Op Iosé Martí moest ik tot op heden drie maal mee naar beneden de ondergrondse kelder in. Komt de hoofdsteward waarschuwen dat zij op moeten schieten want het vliegtuig staat op vertrek. De waaroms weet ik niet, het veiligst is altijd je mond houden en dom voor je uitstaren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Dat is een nonargument. Jij vliegt wellicht ook steeds bij eenzelfde maatschappij, wellicht iets als KLM, die liever klanten hebben dan conflicten. Goedkope vliegers leven op regeltjes die voor extra inkomsten zorgen. Sommige hebben geeneens een maximum gewicht, andere hebben zo'n hoge maximum dat wegen onzin is (of je moet lood meenemen). Ryanair echter kan nogal eens piepen. Vlieg je met Ryanair?
paulus811
8 jaar geleden
Ik vlieg inderdaad KLM of Delta, maar vraag me af op welk moment de handbagage gewogen zou moeten worden. Bij de security of douane lijkt me onwaarschijnlijk, die gaan daar ook helemaal niet over. En bij de incheckbalie kom je niet met alleen handbagage en de boarding pass al op je phone. Overigens vermoed ik dat elke maatschappij liever klanten heeft dan conflicten....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het inchecken kan dat gewogen worden. Bij Ryanair moet je altijd langs de incheck volgens mij. Overigens vermoed ik dat elke maatschappij liever klanten heeft dan conflicten…. Dat zou je denken, echter omdat ryanair al aan de onderkant zit hebben klanten weinig andere opties (ja meer betalen, maar ryanair bestaat nu eenmaal van mensen die weinig willen betalen). Je zou voor de grap eens met ryan moeten vliegen. Wist de eerste keer ook niet wat ik meemaakte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet gezegd dat je er zo doorheen komt hoor met een kilotje teveel. Ze piepen ook bij ryan veel meer over afmetingen. Als ze er al op letten, somsmige dagen kijken ze weer nergens naar.
wilkers
8 jaar geleden
Ik vlieg met Wizz Air
paulus811
8 jaar geleden
Ben ik onlangs mee naar Polen gevlogen voor minder dan de kosten voor een treinkaartje (ik meen iets van 29 euro). Prima maatschappij. Maar dan snap ik de vraag niet, want de bagageregels staan heel duidelijk op de website vermeld. Met een toeslag voor 'prioriteit' mag je nog iets meer meenemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal hanteren vliegmaatschappijen ook een absolute bovengrens voor wat een koffer? stuk bagage mag wegen, dit is vaak 30 kilo. Bagage die meer weegt nemen ze soms niet mee, of moet echt met een vrachtvliegtuig (daar is geen limiet aan gewicht, men vervoert ook auto' s).