Het vliegplan (FPL) is een document dat een luchtvaartmaatschappij vooraf indient bij de luchtverkeersleiding en waarin wordt aangegeven welke type vlucht men van plan is te gaan maken. Naast de luchthaven van vertrek en van aankomst geeft men hierin aan welke route men wil volgen, op welke hoogte men deze route wil vliegen, met welk vliegtuig (type, vliegtuigregistratienummer), met hoeveel passagiers aan boord etc. In Europa verzamelt de Central Flow Management Unit (CFMU) van Eurocontrol alle internationale vliegplannen om een planning voor heel Europa te maken. 38 landen zijn lid van Eurocontrol, ook Nederland en Oekraïne. De organisatie zorgt er vooral voor dat al die landen hun netwerken, radarinformatie en vliegroutes zoveel mogelijk op elkaar afstemmen. Dat betekent dat vliegtuigen de kortste route van A naar B kunnen nemen, en dat er snel en zo goedkoop mogelijk gevlogen kan worden. Maar luchtvaartmaatschappijen zijn niet afhankelijk van 1 route. Voor het luchtverkeer van Amsterdam naar bijvoorbeeld Kuala Lumpur zijn er meerdere mogelijkheden, waaronder de route boven Oost-Oekraïne waar gisteren het toestel van Malaysia Airlines neerstortte. Welke route een maatschappij kiest, hangt af van verschillende zaken: de windrichting, noodweer, het type toestel maar ook of er een oorlog in een gebied gaande is. Wordt er afgeweken van de route of is een piloot van plan om dit te doen dan is dit bekend bij de luchtverkeersleiding. Malaysia Airlines week waarschijnlijk van de route af vanwege noodweer.

Elk land beslist zelf of het luchtruim geheel of gedeeltelijk in het land moet worden gesloten. De vliegplannen van alle binnenkomende en vertrekkende toestellen zijn bij de luchtverkeersleiding in elk land bekend. Sinds 1 juli besloot Oekraïne om het luchtruim gedeeltelijk te sluiten. Vliegtuigen mochten niet onder 26.000 voet vliegen. Op 14 juli werd deze grens opgetrokken tot 32.000 voet. Het gecrashte toestel van Malaysia Airlines vloog hierboven. Inmiddels heeft Eurocontrol, op aanraden van de Oekraïense autoriteiten, alle vliegroutes boven het gebied gesloten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Was in het geval van de crash in oost-Oekraine van juli 2014 bij de verkeersleiding bekend, dat de piloot over dat gebied zou vliegen? Zo ja, was Oekraine daarvan op de hoogte? Zo ja, wisten de rebellen in oost-Oekraine daarvan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de verkeersleiding in elk land moet van de route op de hoogte zijn, ook in Oekraine. Er zijn gesprekopnames van de luchtverkeersleiders en de bemanningsleden van het vliegtuig. Deze gesprekken zijn nu in beslag genomen door de Oekrainse veiligheidsdienst.
De rebellen waren waarschijnlijk niet op de hoogte van de vluchtroute.
corzijlstra
9 jaar geleden
Kan de crash ook een andere oorzaak hebben, zoals slecht weer op grote hoogte, motorstoring, tekort aan brandstof, fout van de piloot, terroristen aan boord, enz. enz.?

Andere antwoorden (1)

De luchtvaartmaatschappij bepaalt de route. Als die kiezen om via Stockholm naar Johannesburg te vliegen dan kunnen ze dat in alle vrijheid doen. Ze plannen de routes volgens de routes die er afgesproken zijn op kruishoogte.
Maar tijdens het vliegen komt het vliegtuig steeds boven grondgebied van nieuwe air controls. Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de gebieden. De crew moet hun instructies opvolgen. Landen kunnen zelfs hun luchtruim sluiten in extreme omstandigheden. Het vliegtuig mag dan niet over een bepaald gebied vliegen.
escape
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Dus het kan gebeuren, dat een land, waarover gevlogen wordt, niet op de hoogte is van de vlucht. Is dat zo? Dus er kan in een land een toestel over vliegen, dat zij niet kennen.