Als je aan het verbouwen bent en de buurman rijdt achteruit tegen jouw steiger aan, moet je dan zijn schade betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Achteruitrijden is een bijzondere manoeuvre. De bestuurder moet al het andere verkeer voorrang verlenen. Maar dit is een andere situatie, namelijk een eenzijdig ongeluk. Waarbij de chauffeur die het eenzijdige ongeluk veroorzaakte in principe verantwoordelijk is voor de schade. Deze risicoaansprakelijkheid voor eigenaren en houders van motorvoertuigen lijdt enkel uitzondering ingeval van overmacht.

Het plaatsen van een steiger op de openbare weg kan de veiligheid op de weg negatief beïnvloeden. Het gevaar op schade bij verkeersmanoeuvres zoals achteruitrijden wordt hierdoor aanmerkelijk verhoogd, omdat men de steiger daar niet verwacht en over het hoofd ziet.

Ik ben echter van mening dat hier geen sprake is van overmacht bij degene die achteruit reed. Hoewel ik de situatie niet ter plekke kan beoordelen en gegevens mis (was het overdag of 's nachts – lichtsignalen!) lijkt mij de schuld te liggen bij de chauffeur die achteruitreed. Deze had beter moeten opletten. U die d steige plaatste gaat vrijuit.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fisbel, dank voor je duidelijke uitleg!
De steiger stond al een week naast zijn huis en was goed verlicht door een lantaarnpaal. Nu zegt de buurman dat de steiger [wettelijk] afgezet had moeten zijn met linten en pionnen! Of hij er dan niet tegenaan had gereden waag ik te betwijfelen ;-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Gewoon een flut excuus van je buurman, omdat hij baalt dat hij iets fout heeft gedaan. Heb jij schade doe je op hem wilt verhalen? Of heeft hij alleen schade die hij op jou wil verhalen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Oh en als dat wettelijk moet, laat hem dat dan aantonen met een wet, want ik geloof niet dat dit klopt, behalve (Misschien) als je op de openbare weg staat.

Andere antwoorden (1)

Hij rijdt achteruit (bijzondere verrichting) tegen een stilstaand object aan.
Das 2 keer de fout van de buurman.
Hij moet eventuele schade aan jouw steiger betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom 2 fouten? Sinds wanneer mag achteruit rijden niet meer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels. Je hebt gelijk, krom geschreven. Wat ik bedoelde is dat als je achteruit ergens tegenaan rijdt je (meestal) fout bent.
En als je tegen een stilstaand object rijdt ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat staat me ook het meeste bij, maar ik weet niet of dat inmiddels veranderd is...niet dus?