Als je aan het verbouwen bent en de buurman rijdt achteruit tegen jouw steiger aan, moet je dan zijn schade betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Achteruitrijden is een bijzondere manoeuvre. De bestuurder moet al het andere verkeer voorrang verlenen. Maar dit is een andere situatie, namelijk een eenzijdig ongeluk. Waarbij de chauffeur die het eenzijdige ongeluk veroorzaakte in principe verantwoordelijk is voor de schade. Deze risicoaansprakelijkheid voor eigenaren en houders van motorvoertuigen lijdt enkel uitzondering ingeval van overmacht. Het plaatsen van een steiger op de openbare weg kan de veiligheid op de weg negatief beïnvloeden. Het gevaar op schade bij verkeersmanoeuvres zoals achteruitrijden wordt hierdoor aanmerkelijk verhoogd, omdat men de steiger daar niet verwacht en over het hoofd ziet. Ik ben echter van mening dat hier geen sprake is van overmacht bij degene die achteruit reed. Hoewel ik de situatie niet ter plekke kan beoordelen en gegevens mis (was het overdag of 's nachts – lichtsignalen!) lijkt mij de schuld te liggen bij de chauffeur die achteruitreed. Deze had beter moeten opletten. U die d steige plaatste gaat vrijuit.

Bronnen:
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/uitzendin...

Hij rijdt achteruit (bijzondere verrichting) tegen een stilstaand object aan. Das 2 keer de fout van de buurman. Hij moet eventuele schade aan jouw steiger betalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100