Moet je een voetganger voor laten gaan op een rotonde?

Stel dat je met je auto een rotonde op wilt rijden (met vóór de rotonde haaientanden), moet je dan ook voetgangers voor laten gaan? Of echt alleen bestuurders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (3)

Volgens onderstaande bron is het antwoord: nee

Haaietanden
Haaientanden hebben volgens art. 80 RVV de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Onder bestuurders vallen alle weggebruikers behalve voetgangers. Voetgangers zijn volgens de wet wél weggebruikers maar dus géén bestuurders.

Gezien de voetganger hier geen voetgangersoversteekplaats gebruikt hoef je hem geen voorrang te verlenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het plaatje zie ik een klein deel van een zebrapad, dan hebben dus voetgangers voorrang.
De tekening verdoezelt echter het zebrapad dus het is een echte instinker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zeg ja.
Het rijden op een rotonde is de doorgaande weg, van de rotonde is rechts afslaan.
De voetganger blijft de rotonde volgen en is dus recht doorgaand verkeer op de zelfde weg. En die heeft voorrang.