Als ik mijn auto uitleen aan een vriend van me en hij rijdt schade, wat zijn dan de gevolgen?

Stel hij botst op iemand en er is niemand gewond, alleen een deuk oid. Hij is een beginnend bestuurder. Dekt onze verzekering dat of is hij dan verantwoordelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

De bezitter van een auto en een WA (Wettelijk Aansprakelijkheid, is verplicht) verzekering die zijn wagen heeft uitgeleend aan iemand anders kan bij een ongeval gewoon een beroep doen op de eigen WA autoverzekering. Als de eigen wagen ook beschadigd is, wordt het wat dat betreft een heel ander verhaal. Die schade kan niet verhaald worden op de eigen verzekering, maar op de persoon die in de auto reed. Datzelfde geldt eigenlijk voor de no-claim korting. Vaak gaan mensen een of meerdere trappen achteruit als ze een ongeval hebben veroorzaakt en dat betekent dat de autoverzekering dus duurder wordt. Dat kan ook het geval zijn als iemand anders in de wagen reed. Het bedrag dat dan meer aan de verzekering moet worden betaald kan in dat geval alleen op degene die de auto heeft geleend worden verhaald. Bovendien kan de persoon in kwestie deze schade niet claimen bij zijn eigen WA verzekering particulieren. Dergelijke claims zijn namelijk uitgesloten van dekking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit gaat ten kosten van uw no-claim. De schade wordt namelijk verhaald op de verzekering van de bezitter van de auto.
Dat het om een beginnend bestuurder gaat is niet relevant bij een aansprakelijkheidsverzekering.
Bij sommige verzekeraars is de terugval in schade vrije jaren wel verzekerd middels de AVP verzekering. Let wel dat het dan om een derde moet gaan en dus geen eigen kinderen.

Schade aan eigen auto, zijn ook voor rekening van de eigenaar van de auto. Wanneer je beschikt over een casco verzekering zal de verzekering de schade vergoeden. Let wel bij een beginnend bestuurder is in het geval van casco schade wel een hoger eigen risico (bij veel maatschappijen, dus niet alle)