Draaien de vliegtuigwielen al voordat het vliegtuig is geland ?

Misschien draaien de vliegtuigwielen al door de aanvliegwind.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
Amadea
10 jaar geleden
Gezien de informatie op http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wielen-groot-vliegtuig-landing-snelheid.210130 denk ik dat het antwoord Nee is.

Antwoorden (4)

Neen
Daarom komt er ook vaak een rookpluim vanaf als ie de grond raakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee,

je ziet daarom door de grote wrijving die ontstaat tussen het asfalt en het rubber van de wielen een rookpluim ontstaan. Er is wel onderzocht of het efficiënter zou zijn om de wielen al voortijdig te laten draaien. Dit zou er voor zorgen dat zowel het rubber als het asfalt minder snel slijt. Het bleek echter meer te kosten om een dergelijk (vrij complex) systeem te fabriceren dan dat het zou opleveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Per landing slijt een 737 band 0,005 mm dat is zo'n 10 % van de totale slijtage. Het is economisch onrendabel om de banden via motoren alvast te laten draaien.
Ze kunnen wel degelijk draaien. Maar in verhouding tot de snelheid die het vlieguig vlieg is het niks.
Alle wielen van een vlieguig draaien volledig los op de as. Dus is enige beweging niet gek als je met 250 km per uur aankomt met wielen neer.
Die rook zou je zelfs niet kwijt zijn als de wielen gelijke snelheid met de grond hadden.
Er komt gelijk met de aanraking met de grond ook een enorm gewicht mee op de wielen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, die draaien niet.
Ook al rem je niet zullen de remmen altijd een beetje weerstand geven.
Die weerstand is voldoende om het draaien tegen te gaan.