Kan een 24 volt 600 watt elektromotor het aan, als je 1 zware schakelaar erop zet?

Ik maak namelijk een elektrische minibike. Zou ik er dan 1 zware schakelaar op kunnen zetten, of gaat de motor dan snel kapot, omdat je in één keer heel veel stroom toelaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je dit allemaal niet moeten bedenken vóórdat je begon?

Antwoorden (2)

ik denk dat je motor het gaat begeven.
verder kan je met je fiets alleen "vol gas"rijden.
is ook geen echte aanrader.
je zal iets moeten hebben wat de stroomtoevoer kan regelen.
iets van een transistorblok of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, je weet zeker dat de motor het gaat begeven? Je zou denken dat ze daar voor gemaakt zijn, toch? De motor komt uit een scootmobiel
Die motor kan het wel hebben,
één van de onderdelen erachter waarschijnlijk niet.

Wel goeie dikke bedrading gebruiken, er moet 25 Ampère doorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "één van de onderdelen erachter" ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voordeel van een elektromotor is dat ie direct veel koppel (kracht) heeft. Dat moeten de tandwielen en/of ketting die erop aangesloten zitten wel aankunnen. Met alleen een aan/uit schakelaar is het alles of niks. In de scootmobiel waar ie uit komt zit hiervoor ook een regelsysteem, kan je die niet gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok bedankt voor je reactie! Nee, de scootmobiel ligt al bij het oud ijzer... Zou deze toerentalregelaar geschikt zijn? http://shop.conrad.nl/componenten/bouwpakketten-modules/regelaar-bouwpakketten/gelijkstroomregelaar-bouwpakketten/191507.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van elektronica weet ik verder te weinig.
Behalve dan dat ik 1 tot 10A zie staan.
Die motor kan 25A trekken.
Geen idee af de motor dan minder vermogen heeft of dat de regelaar doorbrand.