Waarom zitten brandstoftanks links en rechts bij een auto en niet aan 1 kant. En wie bepaald dat er bij een bepaald merk de tank links of recht zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

De tankdop mag niet aan de kant van de uitlaat zitten, dit vanwege eventueel morsen van benzine bij het tanken).
Bij Europese auto’s zit de dop meestal aan de rechterkant , omdat de stoep tevens aan de rechterkant is. Men is uitgegaan van de positie van de oude benzinepompen waar men alleen aan de stoepkant kon tanken en ook uit veiligheidsoverwegingen m.b.t. overig verkeer aan de linkerkant.

Het schijnt trouwens dat als je naar de slang op het plaatje van je tankaanduiding op je dasboard kijkt, je kunt zien aan welke kant het klepje zit. Zit de slang links dan zit het klepje ook links. Zit de slang rechts van zit het klepje ook rechts. Of het 100% zeker is, weet ik niet…...

http://www.goeievraag.nl/vraag/tankdop-honda-civic-links-meeste.14063
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk te weten, zal straks eens kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Nooit geweten, ik zal er eens op letten!

Andere antwoorden (3)

Heeft met link/rechts rijden te maken. Dat werd mij voorheen verteld. Maar waarom een Citroen vandaag de dag ook de dop links heeft is mij inderdaad onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dat bepaald is de bouwer van het voertuig. Waarom links of recht. Afhankelijk voor welk land het voertuig gemaakt dit. Neem bijvoorbeeld Engeland (links). Ook kan het soms niet anders door technische constructies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

De plaats van de vuldop is gericht op de meest voor de hand liggende manier van tanken. Overigens wil die plaats niet altijd zeggen dat de tank zelf zich ook aan die kant van de auto bevindt; die ligt uit veiligheidsoverwegingen meestal zo centraal mogelijk en wordt door een buis verbonden met de vuldop.