Een uit laat die AS grijs is . Of licht karamel, koffie met melk kleur dat zijn de prima prima kleuren . Dat zijn de zien dingen . Om te horen een regelmatige loop stationair , niet afslaan of juist te hard en dan weer zacht dat is niet goed . Ook om te zien geen donkere rook pluim bij het starten ( olie gebruik ) of tijdens het terug schakelen zeg van 5 , naar 4 of anders om , olie komt dan bij de zuiger veren ( oudere BMW kwaal maar kunnen ze nog ouder mee woorden ) . Een x zeker in de week goed doortrekken in alle versnellingen dan wel pas als de motor op bedrijf's temperatuur is ( niet de water temperatuur maar de olie ) zeker een half uurtje dus . Dan moet de motor goed tegen het rode toeren gebied aan komen zonder trillingen en inhoudingen , zo niet dat enige malen herhalen en een stuk verplicht pittig rijden , daar waar het mag . Om de kool aanslag in het blok kwijt te raken . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kapperkort: Als ik jouw antwoord lees, begrijp ik dat er tijdens het starten en schakelen olie bij de zuigerveren komt. Om dan die pluim te geven moet de olie wel voorbij de zuigerveren (en olieschraapveer die je niet benoemd) komen om vervolgens in de verbrandingsruimte terecht te komen. Die logica snap ik even niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet bij het starten maar bij vol gas en dan gas terug of bij terug schakelen . Zeker bij wat oudere auto 's let maar eens op ! Op de rijks wegen als je achter een oude snelle jongen rijdt . Nee bij het starten is de rook pluim vaak het gevolg van een te rijk mengsel . Dus teweinig zuurstof en teveel benzine .
Bordensteker
10 jaar geleden
Dat van die kleur in de uitlaat was vroeger absoluut correct, maar door de toevoeging van een katalysator in het uitlaatsysteem is het achterste deel van de uitlaat tegenwoordig minder heet, en mede door het feit dat de benzine tegenwoordig vrijwel geen lood meer bevat kun je aan de binnenkant van het einde van de uitlaat niets meer zien. Nou ja, wat zwartig spul, maar dat betekent niets. Mogelijk is het nog wel te zien aan de kleur van de bougiezijde die aan de binnenkant van de cilinderkop in de verbrandingskamer steekt: beroet zwart = te rijk afgesteld, droog bruingrijs = goed. Lekkende zuigerveren hebben op zich niets met de kwaliteit van de verbranding te maken ...