Is het toegestaan om met een glow in the dark caravan te rijden?

Mijn broer heeft een caravan aangeschaft, speciaal voor festivals, en nu zijn we nog aan het bedenken wat voor kleuren we deze gaan verven. Nu zijn we op het idee gekomen om glow in the dark te gebruiken :)

Nu is mijn vraag of het is toegestaan om met glow in the dark kleuren op de openbare weg te rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Oké dit is een trickie one....
Qua kleuren e.d maakt het niets uit, ook al zou hij pimpelpaars met witte stippeltjes zijn.
Maar nu komen we op het puntje verlichting, er mag alleen aan de voorzijde wit licht uitstralen ( in dit geval toplichten ) en aan de achterzijde rood of oranje.
En aan de zijkant indien van toepassing gele reflectoren.
Maar uw caravan straalt niet alleen het toegestane licht uit,
maar gloeit helemaal op, ook op plekken waar dat niet is toegestaan.
Waardoor het bij duisternis of slecht zicht de eigen verplichte verlichting niet of nauwelijks zichtbaar is, laat staan dat het kenteken af te lezen valt.
Buiten het feit om dat de aanhanger ook nog medeweggebruikers kan verblinden ( wat ook niet mag ).

Dus mijn antwoord in dit gene zal zijn van NEEN, dit mag niet.
Als u de caravan alleen overdag verplaatst zal dit over het algemeen geen problemen opleveren, maar bij duisternis......no go.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het voertuigreglement zijn geen eisen opgenomen ten aanzien van de kleur van een voertuig. Glow in the dark is dus ook toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Qua kleur heb je gelijk. Alleen het licht levert problemen op.
Het is afleidend voor het verkeer, dus dit mag niet. Zelfs je binnen lampje(ofso) aan doen terwijl je rijd mag niet. Licht onder je auto mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje, voor onnodig minnetje. Je hebt gelijk. Mooi kort en krachtig antwoord.
Zet hem op een aanhanger en vervoer hem zo. Heb je geen gedoe met de staat waarin hij verkeert (gladde banden, oplooprem etc) en je hoeft hem niet te ontsieren met achterlichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artikel 5 van de verkeerswet kan gebruikt worden voor dit soort zaken die veiligheid schaden. De politie kan je dus aanhouden met de mededeling dat je voor afleiding zorgt op de wet. Dit belemmert de veiligheid en valt onder artikel 5.

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikel 5 van de verkeerswet kan gebruikt worden voor dit soort zaken die veiligheid schaden. De politie kan je dus aanhouden met de mededeling dat je voor afleiding zorgt op de weg. Dit belemmert de veiligheid en valt onder artikel 5.