Zijn treinkaartjes in België goedkoper online?

Komende weekend (vrijdag op zondag) ga ik van Brussels Airport naar Gent Sint-Pieters. Ik vraag me af of het goedkoper is de kaartjes nu al online te kopen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

On-line kaartjes van de NMBS koop je aan DEZELFDE prijs als aan het loket.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Online zijn NMBS treintickets inderdaad niet goedkoper. Op een webpagina van de internationale afdeling (b-europe.com) wordt wel geschermd met het vermijden van dossierkosten, maar dat speelt alleen voor internationale tickets. Na veel gezoek kom ik een mogelijkheid tegen die goedkoper uitvalt voor jongeren, en “alleen online” te koop is: de Go Pass 1.
Na meer zoeken blijkt die mogelijkheid ook aan de automaten te bestaan.
(Automaten van de NMBS zijn tot dusverre een verhaal apart, dus reken daar niet teveel op!)
Na nóg meer gezoek (ik werk zelf al een aantal jaren bij NMBS Goederen, en heb een vrijkaart, maar woon in Nederland en “ken er dus niks van”, en wil dit nou zelf toch ook weleens weten) vind ik dat die Go Pass 1 óók aan het loket te koop is.
De Go Pass 1 is voor mensen onder de 26 jaar: een enkele reis voor een standaardtarief ongeacht de afstand.
D.w.z. 6 euro, maar daar komt de € 5,07 Luchthaventoeslag hier nog bij; samen € 11,10. Er is ook nog de Summer Deal (die dit jaar op weekdagen t/m 29 augustus geldt; € 13,10): Omdat het Standaardtarief € 15,10 bedraagt (trein zelf € 8 plus € 5,07 Luchthaventoeslag), betaalt u voor de terugreis op zondag dan dat standaardtarief. Totaal € 28,20. Als u vrijdag pas ná 19 uur uw weekend aanvangt, dán biedt het “Weekendbiljet” 50% korting. Die korting strekt zich echter niet uit tot de Luchthaventoeslag (Diabolotoeslag, zit in de meeste tarieven al verwerkt). Dan zou het dus volgens mij 10 + 5,07 + 5,07 = 20,14 zijn, zonder afrondingseffect gerekend. Uitleg over Go Pass 1
https://www.belgianrail.be/nl/dienstregeling-en-tickets-kopen/dienstregeling-zoeken/secure/~/media/DD574B6EE2C94464929B371FEB39C842.ashx Uitleg over Summer Deal:
https://www.belgianrail.be/nl/dienstregeling-en-tickets-kopen/dienstregeling-zoeken/secure/~/media/E090C00409DF42DB804FDC20173981F3.ashx Zie ook reactie 2
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat een buitenlander zeker ook nog moet weten: je mag in België niet zomaar onderweg ergens je reis onderbreken. Wil je dat toch, dan moet je betalen voor twee losse enkele reizen (die samen als een “Via-biljet” verkocht kunnen worden: “Reisonderbreking
Er is sprake van reisonderbreking wanneer de reiziger de eerste aansluitende trein, die hem het vlugst ter bestemming kan brengen, vrijwillig laat voorbijrijden.” Uit een rechtstreekse trein (verbinding zonder overstap) mag je dus ook niet uitstappen om met een volgende trein je reis te vervolgen. Wie dus onderweg alleen uitstapt om “tied veur ‘n pafke” te nemen, is in principe meteen “de sigaar”! Zelfs als je biljet (want zo heet een treinkaartje daar) nog niet geknipt was, want dan nóg kan het de treinbegeleider van de volgende trein opvallen dat je op een onderwegstation in zijn trein bent ingestapt.
Je oorspronkelijke biljet geldt als vervallen, want je hebt je reis “voortijdig beëindigd”. Tenslotte: als de treinbegeleider de deuren sluit (behalve de deur waar hij zelf staat), geeft hij dat op veel stations met een sleutelkastje op het perron door aan het seinhuis. Daarna stapt de treinbegeleider snel weer in, maar hij moet die deur openhouden om vanuit die deur toezicht te houden op het vertrek totdat de trein ook echt gaat rijden. Maar laatkomers mogen nu niet meer instappen, want de trein kan nu elk moment optrekken. Als het seinhuis nog ander verkeer in de weg heeft rijden, kunnen deze momenten een enkele keer alsnog langer gaan duren.
Dit is voor de (letterlijke) buitenstaanders verwarrend en geeft soms aanleiding tot onverkwikkelijke conflicten. U weet nu hoe het zit: beschouw die laatste deur óók als gesloten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, ik was het weekend in België en de prijzen waren hetzelfde.