Als we gratis openbaar vervoer krijgen, is dan het fileprobleem opgelost?

zijn de kosten van het OV de belemmering voor jou om met de eigen auto te gaan, of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als het OV gratis wordt, dan heeft dat volgens mij een paar gevolgen:
a) binnen de stad zal er meer met de bus worden gereisd, deels zijn dat automobilisten maar voor het grootste deel zijn de nieuwe buspassagiers voormalige fietsers.
b) interlokaal zal er toename zijn met treinverkeer, maar dat zijn niet de mensen die normaalgesproken in de file staan. Het zijn voornamelijk recreanten die extra gaan reizen omdat het toch gratis is.

De automobilist kiest nu voor de auto, omdat die auto vrijheid geeft en hem/haar op elk willekeurig tijdstip op elke willekeurige plaats kan brengen, bij regen en bij zonneschijn.

Ik geloof dus niet dat het fileprobleem wordt opgelost, het zal hooguit een klein beetje minder worden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed verwoord, bedankt

Andere antwoorden (5)

Ja voor die genen die dan gebruik maken van dat openbaar vervoer is het opgelost. De rest blijft in de file staan. Heeft voor mij persoonlijk niets met kosten te maken. Enige reden is bereikbaarheid van bestemming binnen redelijk tijdsbestek in vergelijking met eigen vervoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou opgelost niet denk ik. Vooral de bussen moeten vaker rijden en op tijd. Hier waar ik woon hebben ze jaren geleden behoorlijk geschrapt in de diensten. Ik denk wel dat de files minder zullen zijn maar opgelost... Nee denk 't niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er inderdaad een hoop files minder zouden ontstaan. Voor mij is er een andere belemmering. Ik werk op een plaats waar nauwelijks openbaar vervoer komt en ik dus voor een bus een uur moet wachten. Dan rijd ik liever zelf.
Dus voor mij is reistijd het probleem.

Buiten gratis vervoer zou er dus meer openbaar vervoer nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Martika;

Gratis openbaar vervoer voor iedereen is een utopie. Want ten eerste wordt het huidige OV voor een groot deel betaald uit de opbrengsten van de accijnzen, belastingen en heffingen over het individuele vervoer. Als mensen minder gaan rijden en meer in bus of treinen stappen wordt dat dus gewoon onbetaalbaar. Ten tweede; het is op korte termijn (en misschien wel überhaupt) niet mogelijk om de OV-capaciteit zodanig uit te breiden dat ze alle filerijders ermee zouden kunnen vervoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zal het fileprobleem verminderen, niet geheel opgelost worden omdat helaas nog niet iedere plaats goed bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Wanneer je met bus en trein naar je werk moet en een aantal maal moet overstappen dan kost je dit in totaal veel meer tijd dan de auto.

Er komt echter wel een nieuw probleem bij, namelijk veel meer agressie in trein en bus. Dat is nu al een steeds meer in het oog springend probleem, vooral tijdens de spits en in overvolle treinen en bussen. En aangezien er geen conducteurs meer nodig zijn, wie gaat dan in de trein in de gaten houden of, en zo ja wat, er mis gaat, én... wie gaat dat betalen dan?

Dus, gratis openbaar vervoer betekent beter georganiseerd openbaar vervoer. Meer treinen en bussen en meer bereikbaarheid. En dat is voorlopig nog een utopie ben ik bang.