Waarom zijn de wielen van een vrachtwagen zo?? (zie uitleg)

de voorkant is altijd zo: http://www.defensie.nl/_system/handlers/ImageResizerHandler.ashx?image=/media/weg_tcm46-123252.jpg&size=sidebarpicture (velgen naar buiten)

en de achterkant is altijd zo: http://us.123rf.com/400wm/400/400/max/max0811/max081100008/3822025.jpg (velgen naar binnen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat altijd zo? Interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet helemaal altijd zo, het is altijd zo als er dubbele wielen zijn.

Het beste antwoord

het maakt in principe niet uit hoe de wielen staan, velg binnen of buiten. alleen bij de dubbele wielen laten ze de uitstekende velgen tegen elkaar aankomen zodT De banden elkaar niet raken, en het tweede wiel op dezelfde bout past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor vanwege uitslag sturende wielen. En de remschijven zitten dan in het wiel zodat ze zo min mogelijk ruimte innemen.

Achter is dubbel lucht. het binnenste wiel zit zoals het voorwiel en daar tegenaan zit andersom het buitenste wiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies als je achter het buitenste wiel weghaalt ziet het er het zelfde uit als voor +1
De zwaarste druk is achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goed de vraag lezen. Het gaat over de velgen, niet over het aantal wielen.
Achter heeft hij meer wielen om de last, dus het gewicht beter te verdelen. Als je kijkt naar het trekkend gedeelte die heeft normaal ook een dubbele of driedubbele as.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goed de vraag lezen. Het gaat over de velgen, niet over het aantal wielen.
Dat komt omdat het meeste gewicht op de achteras(sen) rust. Bij de meeste opleggers sturen de achterwielen ook mee en bij de nieuwste kun je, als de truck onbeladen is 1 of 2 paren achterwielen omhoogtrekken om banden te besparen.