Ja hoor, als je het overige verkeer niet hindert. Volgens rijkswaterstaat: Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. Wel kunt u een boete krijgen als u zo langzaam rijdt dat u het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. Motorvoertuigen zijn alleen toegestaan op autowegen en autosnelwegen als deze een bepaalde snelheid kunnen en mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. En joh, ik doe dat zo vaak. Af laten zakken tot een fatsoenlijke afstand van de vrachtauto voor me, cruise-control aan, en lekker zuinig op de rechterbaan rijden. Pas als je ingehaald gaat worden door vrachtauto's, rijd je té langzaam ;-). Al is dat niet verboden zolang je geen gevaar of hinder veroorzaakt, maar als je met alle geweld niet harder dan 80 wilt rijden kun je misschien beter een route kiezen die niet over de snelweg gaat.
Ja, tenzij je daar andere weggebruikers mee in gevaar brengt. Er geldt op de snelweg geen minimumsnelheid meer, wel een maximumsnelheid, nu zul je met 90 niet snel andere weggebruikers in gevaar brengen. Je voertuig moet wel een minimum snelheid kunnen rijden om op de snelweg te mogen rijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vreemd genoeg ligt deze minimale snelheid die het voertuig kan rijden, maar op 60 km voor de snelweg.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
In Nederland meestal wel, (zie de antwoorden van Crea en Mendelson).

Maar op sommige stukken snelweg ligt de maximum snelheid lager, bij Rotterdam is bijvoorbeeld een heel stuk waar je maar 80 mag.

En dan kan je natuurlijk nog hebben dat bij drukte, ongevallen of werkzaamheden er lagere maximumsnelheden gelden. Of dat het bijvoorbeeld door slecht weer (b.v. ijsvorming) onverantwoord is om 90 km/u te rijden.

En voor sommige voertuigen, b.v. vrachtauto's en bussen (uitgezonderd t100 bussen) ligt op de snelweg de maximum snelheid lager dan 90 km/u
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!