Wat gebeurt er als bij onderfrankering ontvanger niet betaald?

Van postnl: 'Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.'

Maar wat als ontvanger niet wil betalen? Wat gebeurt er dan met brief?

https://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/

En zou post nl de brief open mogen maken om afzender te achterhalen?

6.3K
erotisi
een jaar geleden
Moet overigens 'betaald' niet met een t?
Antoni
een jaar geleden
Ja, 'betaald/betaalt' moet in dit geval met een t.
Cryofiel
een jaar geleden
Of er moet een 'e' achter.

Antwoorden (3)

Dan krijgt de ontvanger een aanmaning met een nog hogere boete. Als hij/zij dan nog niet reageert gebeurt er meestal niets meer. Maar het kan ook zijn dat de post contact opneemt met de ontvanger om diegene over te halen alsnog te betalen (eigen ervaring).
De brief is dan al bezorgd dus daar gebeurt verder niets mee.
Toegevoegd op 27 april 2023 20:26: tekst
een jaar geleden
Een brief waar te weinig postzegels op zijn geplakt, wordt gewoon bezorgd. Daarbij krijgt de ontvanger een los kaartje van Postnl in de bus met het verzoek om de ontbrekende portokosten plus administratiekosten te betalen. Maar als dat niet wordt betaald, gebeurt er verder niets. De ontvanger heeft de brief dan immers al ontvangen.

Als het vaak gebeurt dat er te weinig wordt betaald, zullen de kosten van de postzegels of andere diensten wel weer stijgen om het te compenseren. Of er komt een dag dat Postnl de poststukken met te weinig postzegels niet meer bezorgd.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Ik vermoed dat het niet-bezorgen van post in strijd is met de (nationale en internationale) wettelijke regels voor de postbezorging. Dus de kans dat PostNL de poststukken met te weinig postzegels niet meer bezorgt, acht ik heel klein!!
SimonV
een jaar geleden
"Daarbij krijgt de ontvanger een los kaartje van Postnl in de bus met het verzoek om de ontbrekende portokosten plus administratiekosten te betalen."
Eerst krijgt de afzender een betalingsverzoek, tenzij deze niet bekend is.
erotisi
een jaar geleden
Ik bedenk me overigens dat postnl natuurlijk ook vaak juist overfrankering krijgt. Of misschien zelfs wel meestal en dat ze daardoor ook niet zo moeilijk doen.
IGE
een maand geleden
Ben je als verzender verplicht de portokaart en herinneringskaart te betalen bij post.nl?
Wat gebeurd er nadat je een herinnering die je in de brievenbus hebt gekregen, niet hebt betaald wordt dan het bedrag verhoogd?
Bij onderfrankering moet de ontvanger het resterende bedrag betalen om het pakket te ontvangen. Als de ontvanger niet betaalt, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender.
10 maanden geleden