Aansprakelijkheid bij te zwaar geladen bakwagen?

Op mijn werk hebben we een bakwagen die met een gewoon (B) rijbewijs bereden mag worden. Deze mag ongeveer 400 kilo qua lading meenemen, omdat hij ook terug gekeurd is voor een B rijbewijs. Wij hebben echter geen weeg mogelijkheid om het gewicht te controleren. Fysiek zou hij ook meer kunnen vervoeren, echter mag dit dus niet.

Wat zijn de gevolgen voor de bestuurder als deze betrokken raakt bij een ongeval en het blijkt achteraf dat deze te zwaar beladen was? Als iemand te zwaar aangehouden wordt, is het geloof ik "slechts" een geval van een bekeuring en eventueel direct overladen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

De Chauffeur is altijd verantwoordelijk voor voertuig en lading. Bij een overbelading en een ongeval door dat de aanhager veel te zwaar was heb je echt een probleem en kun je je rijbewijs (tijdelijk) kwijt raken. Ook al heb je nog zo'n goede baas, ook hij kan daar niets aan veranderen. Boetes ten gevolge van te zware belading komen ook op jou naam te staan. Dat je baas het dan betaald is een gelukje voor jou.
begint bij een waarschuwing, maar hoe meer over beladen hoe zwaarder de straf, (boete + overladen)
Toch wel zaak om het gewicht in gaten te houden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de praktijk heb ik het volgende meegemaakt: tot 10% te zwaar = waarschuwing, tot 20% = boete, zwaarder = boete + overladen. Gelukkig was ik maar tussen 10% en 20% te zwaar! (mijn baas betaalde de boete)
Het ging in dit geval om een routine controle met een mobiele weegbrug van een 12 ton bakwagen met C rijbewijs.
Hoe het zit met verzekeringen in geval van een aanrijding weet ik niet....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De chauffeur is altijd verantwoordelijk
Dus als je overbeladen bent zal de chauffeur de boete krijgen sterker nog als jij in een auto van de baas rijdt en de APK is verlopen is de boete ook voor de chauffeur want dat hoor je te controleren voor je aanrijdt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een min neer zet ben ik zeker in dit geval nieuwsgierig naar de motivatie. De chauffeur is inderdaad verantwoordelijk.