waarom is motor kleding van leer ?

Waarom is motor kleding van leer ?
Ja er zijn ook van textiel maar die van leer vind ik er stoer d'r uit zien maar leer is nogal ruw en glijd niet echt. Terwijl dat toch wel zou moeten als je met hoge snelheid valt? Zodat je wegglijdt en zo snelheid verminderd ipv kei hard botsend snelheid verminderd

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk buiten het feit dat het sterk is en je relatief goed beschermd bij een valpartij het er ook mee te maken heeft dat je het zomer en winter kan dragen. Leer is in de zomer koel en in de winter warm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie leer als een tweede, beschermende, huid. Het is tenslotte bewerkte huid van een dier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het glijden het belangrijkste is waarom gebruiken ze dan leer in de Motor GP. Als je glijdt over het asfalt schuurt je huid weg. De beste bescherming tegen dit schuren is leer. Op de openbare weg kun je maar beter niet zo ver wegglijden. Het is ook niet zo prettig met hoge snelheid glijdend een lantaarnpaal, vangrail ed te raken.

Antwoorden (3)

Stel je voor hoe je knieën en armen/rug eruit zien als je met alleen je spijkerbroek met t-shirt aan valt van je motor met 120Km/u? Dan heb je wat ze noemen de 'road rash' En met een leer motor pak aan heb je dat soort schade aan je lichaam een stuk minder....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is beter leer of textiel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leer lijkt mij stukken beter als je valt...textiel scheurt aan flenters..
Leer is erg sterk en scheurt niet als je onderuit gaat. En het isoleert, zodat je geen brandplekken krijgt als je hard glijdt. Door het glijden ontstaat veel wrijving, dat zo heet kan worden dat je huid verbrandt, zeker bij slecht synthetische kleding. Hoe harder je afremt, hoe harden het brandt. Daarom wordt motorkleding zo gemaakt dat het wel een beetje glijdt, maar niet niet te erg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is beter leer of textiel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegenwoordig niet per se het een of ander. Als je het bij een goede motorkledingzaak haalt, daar hebben ze geen rotzooi. In zowel leer als textiel bestaat natuurlijk ook slechte kwaliteit, zeker als je iets goedkoop via internet bestelt loop je dat risico. En erg belangrijk is een goede pasvorm. Motorkleding even lenen van iemand en het sluit niet goed aan op je lichaam, dan beschermt het ook niet goed.
Plastic brand in je huid :( en is ( was ) niet sterk genoeg . Leer ademt , is elastisch wordt al duizenden jaren als bescherming door mensen gebruikt en is dus goed te behandelen en te gebruiken . Het was tot voor kort en nu mogelijk nog steeds de eerste keus . Maar de techniek brengt nu vele nieuwe kunst stoffen verwerkt in textiel en gecombineerd met leer en ? Kevlar achtige stoffen dus ?