Mag je als je vader boer is tractor rijden zonder rijbewijs

Mij vader is een tuinder en rijd hebben dus veel tractors maar nu zegge veel mensen data je ook op straat mag/kan rijden zonder tractor rijbewijs omdat het van je eigen vader is klopt dit want op het land mag wel maar op straat ook? En wat is dan de minimale leeftijd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
6.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het maakt niet uit wie of wat je vader is, mag niet op de openbare weg zonder rijbewijs
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er maar net aan hoe oud je bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud moet je zijn dan ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie het antwoord van amadea.
kort gezegd: op eigen terrein geen rijbewijs nodig,
18jaar of ouder geen rijbewijs nodig
16 of 17 en rijden voor betaalde arbeid; trekkerrijbewijs

Het beste antwoord

Om op een tractor of trekker te mogen rijden heb je geen rijbewijs nodig, en het beroep van je vader doet er niet toe.
Maar als je 16 of 17 jaar oud bent en betaalde arbeid verricht met een trekker, dan moet je wel in het bezit zijn van een zogeheten trekkerrijbewijs jeugdigen. Dat is geen officieel rijbewijs, maar een bewijs van vaardigheid. Officieel heet dat 'Certificaat voor vakbekwaamheid'.
Voor meer informatie over de aanmelding voor het examen trekkerrijbewijs jeugdigen kun je terecht bij een Agrarisch Opleiding Centrum (AOC), of een scholengemeenschap met een groene afdeling.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige juiste antwoord - plusje!

Andere antwoorden (2)

Nee je moet gewoon je tractor rijbewijs hebben om over de openbare weg te rijden en bij jullie op het land of de boerderij mag je wel rijden want dat is eigen terrein
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor iedereen moet een tractorrijbewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op eigen terrein heb je geen rijbewijs nodig, dit is alleen verplicht als je op de openbare weg gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet geen tractorrijbewijs hebben. Ik rijd geen tractor.