Mag een LED tekst-display in je auto?

Ik heb een oldtimer busje (oude brandweer) maar geen 3e remlicht. Nu zag ik een led-message-bordje met zuignappen die je op je achteruit kan plakken.

Nu heeft deze een optie dat je hem kan koppelen aan je rem, dus als je remt dat gewoon alle ledjes vol branden. Dus functioneert als een 3e remlicht.

Maaar als je je rem te lang intrapt komt er volgens mij '!STOP!' op te staan, want het is gewoon een lichtkrant.

Nu vraag ik mij af of zo'n led-tekst-bordje mag op je auto?

Ik kan nergens iets vinden, ook in de regelgeving niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Het beste antwoord

Op 'oude auto's' is het derde remlicht nog niet verplicht.

Wat jouw LED's doen bij te langdurig remmen is kennelijk een stopteken geven. Het geven van een stopteken is een aanwijzing die andere weggebruikers moeten opvolgen maar die mag alleen gegeven worden door bevoegden (met name de politie).

Ik zou de draden maar loskoppelen om een legaal stopteken te vermijden :-)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Officieel moet je een vierkant om de LED's trekken, en dan moet minimaal 60% van het oppervlak van de vierkant LED zijn, met een maximale ondelinge afstand van 75mm.
Artikel 5.1a.4 bepalen aantal lichten
Voor de bepaling van het aantal lichten wordt als één licht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al
dan niet identieke lichten die:
a. dezelfde functie vervullen;
b. licht van dezelfde kleur uitstralen, en
c. een verlichtingsinrichting vormen waarvan:
o
. de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op een zelfde verticaal vlak ten minste 60,0% beslaan van
het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden
beschreven, of
o
. de onderlinge afstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten niet meer dan 75 mm bedraagt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aldus de A.P.K. regelgeving.
jc54