Hoe kan het dat bewegen zoals fietsen of hardlopen ontstrest?

Sinds ik veel op fiets ga voel ik mij stuk ontspannender zeker als je door grote stad rijds, geen files geen stoplichten ik hoor van lichaam en geest zijn éé'n maar als je lichaam dus beweegt kan je onstressen hoe kan dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus hoe kan het dat geestelijke spannign of stress zich kan ontladen in lichamelijke uiting (tenminste dat is wat ik hoor en ik geloof het ook zelf).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Ons lichaam en de processen daarin zijn 'oud'. Ze zijn geëvolueerd in een ver verleden, en hebben de technologische veranderingen niet kunnen bijbenen.

Bij stress komen er allerlei stresshormonen in het bloed. Die hebben als doel het lichaam klaar te maken voor actie, en vroeger was dat: vechten of vluchten. Maar als je achter een bureau zit of op de bank hangt, kan je lichaam niks met al die voorbereidingen (zuurstof, suiker in je bloed, vrijgemaakte eiwitten), en kan je je behoorlijk opgefokt voelen. Dat kan dan natuurlijk ook weer stress geven.
Zodra je net doet alsof je vecht of vlucht (sporten, fietsen, hardlopen...) wordt alles ge- en verbruikt op de manier waarop je lichaam het bedoeld heeft.