Zolang er geen inhaalverbod van kracht is en de rijstrook uit niet meer dan twee rijbanen bestaat mag een vrachtwagen, bus en personenwagen met aanhanger op de meest linkerrijstrook rijden om in te halen, bestaat de rijstrook uit meer dan 2 rijbanen mag de vrachtwagen en de bus enkel de twee uiterst rechtse rijbanen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
De termen rijstrook en rijbaan geven nogal vaak verwarring, maar in elk geval kan een rijstrook kan niet meerdere rijbanen bevatten, wel andersom: een rijbaan kan onderverdeeld zijn in rijstroken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuus je hebt volledig gelijk.
Als er 2 rijbanen zijn, wel. Maar alleen om in te halen en als er geen inhaalverbod van kracht is.
Bij meer dan 2 rijbanen mag dit niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De normale plaats van al het verkeer op een autosnelweg is rechts.

Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter EN van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren.

Als er dus meer dan 2 rijstroken zijn mogen vrachtwagens alleen op de twee rechter stroken rijden, behalve wanneer zij moeten voorsorteren.

Met borden kunnen uitzonderingen worden gecreëerd want verkeerstekens gaan nog steeds voor verkeersregels.
10 jaar geleden
Auto's, vrachtauto's en bussen met aanhangwagens of opleggers die langer dan 7 meter zijn mogen niet op de meest linkse rijstrook rijden als er 3 of meer rijstroken zijn. Zie in de afbeelding onderstaand, de trekker met oplegger rijdt op de meest linkse rijstrook. Hier mag men niet komen met een aanhanger of oplegger. Foto onderstaand snelweg A4