Welke opleiding kun je doen om uiteindelijk vrachtwagenchauffeur te worden?

Ik ga nu naar de 6de klas van het atheneum en wil graag vrachtwagenchauffeur worden. Welke opleiding kun je daar voor doen en wat kost dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Chauffeursdiploma Goederenvervoer
Certificaat Gevaarlijke Stoffen (ADR)
Certificaat Bederfelijke Goederen (ATP)

Naast het rijbewijs C (vrachtauto) kun je ook een chauffeursdiploma goederenvervoer nodig hebben.Wanneer je voor je beroep gaat rijden in een vrachtauto of combinatie met een max.massa van meer dan 7500 kg en je bent geboren na 30 juni 1955 moet je volgens het Arbeidstijdenbesluit vervoer in het bezit zijn van een chauffeursdiploma CCV/b.
Om in het bezit te komen van dit chauffeursdiploma moet je 3 theorie-examens afleggen.
De 3 theorie-examens zijn: - Verkeer C
- Techniek
- Administratie Goederenvervoer
Dit zijn nagenoeg dezelfde examens als de examens voor het rijbewijs alleen Techniek en Administratie Goederenvervoer zijn iets uitgebreider. Je kunt dan ook beter gelijk voor het rijbewijs de examens voor het chauffeursdiploma doen, dan hoef je niet de examens theorie rijbewijs te doen.
Op grond van het ADR verdrag moeten chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren in het bezit zijn van een ADR vakbekwaamheidscertificaat. Om het ADR vakbekwaamheids-certificaat te halen, moet je minimaal slagen voor het basisexamen . Naast het basisexamen zijn aanvullende examens nodig voor enkele specifieke soorten van vervoer van gevaarlijke stoffen. Op het certificaat staat voor welke soorten vervoer de chauffeur de bevoegdheid heeft.
Dit certificaat is 5 jaar geldig, voordat het verloopt moet je een hertoetsing gedaan hebben om weer 5 jaar te mogen rijden.
Certificaat bederfelijke goederen. Het vervoer van bederfelijke goederen, stelt bijzondere eisen. Je moet op de hoogte zijn van de eigenschappen van de producten. Je moet technische kennis hebben van de koelings- en/of verwarmingsinstallatie.
En nog de voedselveiligheidseisen. Het diploma is niet verplicht, maar wel waardevol in de voedselwereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Logistiek en transport opleidingen. En natuurlijk je vrachtwagen rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar is geen opleiding voor nodig, je moet een rijbewijs hebben voor de vrachtwagen (dus C) en je moet een chauffeursdiploma halen (vroeger CCV-b nu Code 95, zie bron) waarvoor het volstaat om een boek te kopen in de boekhandel, te leren en je examen te doen.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/transport/1847-opleiding-vrachtwagenchauffeur.html

Eigenlijk ben je met je VWO niveau al over gekwalificeerd want je meeste collega's zullen VMBO hebben. Die doen waarschijnlijk een MBO opleiding tussendoor in techniek of logistiek omdat ze nog geen startkwalificatie hebben maar jij hebt die dus volgend jaar wel. Je zou dan dus een baan kunnen aannemen en daarnaast je rijbewijzen halen en je chauffeursdiploma.

Ik kan mij voorstellen dat bijv je ouders/verzorgers hier niet achter staan. Kies in dat geval voor een HBO opleiding techniek en haal tussendoor je rij-examens en code 95.