Als je naar Canada op vakantie gaat heb je dan een internationaal rijbewijs nodig? Zo ja, hoe vraag je die aan?

Wij gaan 2 weken naar Canada en willen een auto huren, moet je daar een speciaal rijbewijs voor heben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Het beste antwoord

Nee hoor, een internationaal rijbewijs is niet verplicht in Canada, tenzij je van plan bent om een auto langer dan 6 maanden te huren.

"Rijbewijs

Een internationaal rijbewijs (International Driving Permit) is een officiële vertaling van een nationaal rijbewijs. Voor Canada is een internationaal rijbewijs niet verplicht, tenzij je van plan bent om voor langere tijd een auto te huren. Alle buitenlandse rijbewijzen zijn gedurende een periode van zes maanden geldig in Canada.

Een geldig nationaal rijbewijs is voldoende om een camper of auto te kunnen huren, maar toch kan een internationaal rijbewijs handig zijn. Zo kun je deze gebruiken als onderpand bij het huren van fietsen of een bootje, zodat je niet je gewone rijbewijs of paspoort hoeft af te geven. Je kunt het internationaal rijbewijs ook gebruiken als identificatiebewijs in restaurants en bars wanneer deze willen verifiëren of je ouder bent dan 21 jaar. Zo hoef je niet bang te zijn dat je rijbewijs of paspoort kwijt raakt of gestolen wordt in het nachtelijke leven. Mocht je betrokken raken bij een auto-ongeluk of aangehouden worden wegens een overtreding, dan kan een internationaal rijbewijs handig zijn voor een vlotte afhandeling.

http://www.duppen.nl/fotografie/reisverhalen/canada/tips.html#rijbewijs

"Waar te koop?
Bij ieder ANWB-verkooppunt is het Internationaal Rijbewijs te koop (ook voor niet-leden!). De kosten zijn voor ANWB-leden € 17,95 (niet-leden €18,95). Het is niet te koop via internet of telefoon. Voor meer informatie kunt u bellen met het ANWB Contact Center, telefoon (088) 269 22 22

Wat moet u meenemen?
Uw Nederlandse rijbewijs
Een recente pasfoto"

http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-rijbewijs/internationaal-rijbewijs
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In theorie moet je die hebben deze kun je halen bij een ANWB winkel. Dit is simpelweg een vertaling van je rijbewijs. In de praktijk heb je hem niet nodig. Als je aangehouden wordt wordt hier niet om gevraagd enz.

Zorg wel dat je je paspoort bij hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het maar wel doen ! Zeker als je daar nog moet huren ! Neem een geldige credit kaart mee ! En hoe oud bent u ? Waarom ? Men wil vaak niet aan personen jonger dan 22 jaar iets verhuren .:( regel het dan hier in Nederland bij een wereld wijde verhuur organisatie zo dat daar de auto daar voor je klaar staat . Regel ook wie er in gaat rijden dat moet vaak bij de verhuur al geregeld worden dus men mag vaak niet zo maar om de beurten rijden , dat moet vaak bij de aanvang huur worden gemeld . Dat rijbewijs is handiger kunnen ze lezen :) ook bij schade :( of aanhoudingen . Veel plezier . Ps raadpleeg de ANWB .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, doe ik ook nooit. Gewoon je NL rijbewijs + Creditcard is genoeg om daar een auto te huren.