Kan ik in Duitsland mijn (motor) rijbewijs halen?

Ik ben op het moment in duitsland, maar sta hier niet ingeschreven.. Is het mogelijk om hier mijn motorrijbewijs te halen en die dan ook in nederland te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
6.6K

Het beste antwoord

In principe kan het maar dan moet je het wel omwisselen in een Nederlands rijbewijs binnen een bepaalde periode nadat je weer in Nederland komt wonen (ik ga ervanuit dat je op dit moment niet in Nederland woont.) Rijbewijstoerisme wil men voorkomen: je moet dus in een periode van een jaar minstens 185 dagen in Duitsland hebben gewoond. Bedenk goed hoe je dat gaat aantonen, als je nu niet in Duitsland bent ingeschreven. Ik zou zeggen: het is zo'n gedoe, dat je als Nederlander beter in Nederland je rijbewijs kunt halen. Dan loop je niet het risico op een niet-succesvolle omwisselactie met het gevolg dat je opnieuw theorie- en praktijkexamen moet doen.

"Komt u in Nederland wonen, dan kunt u nog een bepaalde periode gebruik maken van uw geldige buitenlandse rijbewijs. (...) Na deze overgangsperiode moet u een Nederlands rijbewijs hebben.

Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de EU of EVA, dan kunt u hier tot 10 jaar na afgifte in Nederland mee rijden. Is uw rijbewijs ouder dan 9 jaar, dan mag u nog 2 jaar in Nederland blijven rijden met uw rijbewijs. Dit is gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente."

Omwisselen:

"In alle gevallen geldt dat u moet staan ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). (...)

Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA)? Dan kunt u uw rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Uw Europese rijbewijs mag verlopen zijn. U moet dan wel een verklaring meesturen van de afgevende instantie dat deze geen bezwaar heeft tegen de afgifte van een Nederlands rijbewijs.

Om uw rijbewijs om te kunnen wisselen, moet het geldig zijn op het moment van aanvraag. Ook moet uw buitenlandse rijbewijs zijn afgegeven in een periode van 1 jaar waarin u ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde. Als bewijsstukken gelden bijvoorbeeld:
kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's);
vliegtickets;
werkgeversverklaring;
salaris- of belastingdocumenten.

Als uw buitenlandse rijbewijs een verlenging is van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land, moet u een bewijsstuk meesturen waaruit dit blijkt.

Voor het omwisselen van uw rijbewijs moet u naar de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt de aanvraag door naar de RDW.

Kunt u uw buitenlandse rijbewijs niet omwisselen, dan moet u een gewoon theorie-examen en praktijkexamen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dan moet je er minimaal 3 jaar wonen wou dit voor me auto rijbewijs doen maar helaas