Ik zou graag wat meer willen weten over het ontstaan van linksrijden, waar is het begonnen en hoe is het gekomen dat niet alle landen dat doen?

Wat ik op internet heb kunnen vinden verteld wel wat maar ik zou graag een wat diepere kijk in dit onderwerp willen en dat is me nog niet gelukt op internet, enige titels van boeken of sites waarvan je denkt dat ik wat aan zou kunnen hebben helpen al een hele boel! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Naar welke 'diepere' informatie ben je specifiek op zoek ? Anders dan dat men onafhankelijk van elkaar een gewoonte is gaan ontwikkelen om aan een bepaalde kant van de weg te rijden. Later is dit wettelijk vastgelegd en nog later, toen er meer verkeer op de weg kwam en men grotere afstanden af ging leggen, viel het plots op dat anderen een andere keus hadden gemaakt.

Antwoorden (2)

Ik weet niet wat je op Internet hebt gevonden, maar ik ken als verklaring alleen dat men in de middeleeuwen een tegenligger (= potentiële vijand) graag aan zijn rechterkant had. Je zwaard (dolk, knots, etc.) heb je immers in je rechter hand.

Het latere rechts houden (behalve in sommige landen als bijvoorbeeld Engeland) schijnt iets te maken te hebben met het aanspannen van meer dan één paard voor een koets, maar hoe dat zit ben ik vergeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkele eeuwen geleden reed men in veel meer landen links, omdat men toen nog te paard ging en de meeste mensen zwaarden droegen. Men vocht toen meestal met de rechterhand, zoals nu de meeste mensen met rechts schrijven. Om een slag af te kunnen weren of toe te kunnen brengen was het dus makkelijker om aan de linkerkant te rijden, zodat potentiële aanvallers aan de kant van het zwaard moesten naderen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Toen karren met meerdere paarden naast elkaar gebruikt werden, was het echter prettiger om rechts te rijden. De vaak rechtshandige bestuurder zat met zijn zweep graag links op de bok, zodat hij de paarden aan de kant had van zijn (rechter)hand waarmee hij de zweep vasthield. Logischerwijs verkoos hij dus tegenliggers rechts voorbij te rijden, zodat hij beter afstand kon houden in het voorbijgaan. In Frankrijk reed men uiteindelijk rechts dankzij Napoleon. Deze praktijk heeft Napoleon in veel andere Europese landen ingevoerd. Omdat het wisselen van rijrichting aan de grens lastig is, zijn in de loop der tijd steeds meer landen omgeschakeld naar rechts rijden
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat van die paarden was ik vergeten. Plusje!