Hebben jullie tips voor het kopen van een motorboot?

Ik overweeg eén motorboot met kajuit te kopen om met mijn gezin te varen. Ik wil max 15000 euro uitgeven. Hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.4K

Het beste antwoord

Wacht nog even tot na de herfst, er worden dan veel meer boten aangeboden en de prijs zal dan gunstiger zijn dan op dit moment, de prijs van een boot is erg seizoenafhankelijk op de tweedehandsmarkt.
Gezien je budget is nieuw niet te doen, maar voor dat geld kun je echt een hele leuke tweedehandsboot kopen.
Controleer vooral ook het onderschip, maak een eerste afspraak als de boot nog in het water ligt, dan kun je vaststellen hoe motor , lekdichtheid etc zijn.
Staat de boot dan op de wal dan kun je het onderschip goed inspecteren.
Hen je geen verstand van boten en motoren, neem dan beslist een vriend mee die dat aspect goed doorlicht.
Ook heb je dan een onafhankelijke getuige over afspraken, wat een hoop ellende kan schelen.
Vermeid uitspraken die geïnterpreteerd kunnen worden
dat de koop gesloten is, voordat je dat werkelijk van plan bent. Niet weinigen hebben in hun enthousiasme zo ongewild een koop gesloten en moeten dan een contractbreukboete betalen (dit komt veel voor bij bedrijven, waar altijd wel een medewerker is die de mondelinge koopbevestiging ondersteunt.)
Let dus op je woorden, neem een goede secondant mee, bekijk de boot droog en nat en koop deze NA de herfstvakantie, je onderhandelingspositie is dan gunstig.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijk eerst eens of je een vaarbewijs nodig hebt.
Heb je dit niet dan ben je altijd van een ander afhankelijk.
Ik vindt het een grote investering,want wanneer maak je van zo,n boot gebruik.
Boten zijn er te kust en te keur te koop,maar laat je eerst goed informeren.
Het zomerseizoen loopt ten einde,dus de tijd om te kopen is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een proefabonnement op watersport tijdschriften, door die te lezen kun je boten vergelijken en ook de prijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Toine;

Focus je niet alleen op de aanschafprijs van een boot, maar let ook op bijkomende kosten als het huren van een ligplaats, brandstofkosten, onderhoud en verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit bedrag gaat uitgeven zou ik zeker een aankoopkeuring laten doen.
Afhankelijk van het bouwmateriaal (staal of polyester) kan er onzichtbaar wel wat loos zijn.

Verder check het type motor en verbruik. Dat kan met oudere 2 tact benzine motoren erg tegenvallen

En kijk eens op botentekoop.nl