Waarom veroorzaakt een boegschroef veel meer trillingen en geluid dan een gewone schroef?

Bij de overtocht(en) met de veerboot van en naar de Prinseneilanden (Andalar) bij Istanbul, viel me iets op dat me al vaker is opgevallen: de boegschroef van de veerboot veroorzaakt wezenlijk meer trillingen en geluid dan de gewone schroeven.

Hoe komt dat?

13 jaar geleden
in: Boten
2.4K

Het beste antwoord

De boegschroef is symmetrisch , waardoor cavitatie gemakkelijker optreedt dan stuwschroeven.
Daarbij wordt het geluid wat cavitatie veroorzaakt via een metalen buis (waar de schroef in zit0 overgebracht op de carrosserie (het casco ) van het schip.)
Het zijn doorgaans minder verfijnde motoren en schroeven met oa.slechtere uitlijning omdat ze kortstondig gebruikt worden.
Al deze factoren dragen bij aan de herrie die boegschroeven doorgaans maken.
Ook de stuwstraal zelf bevind zich nog in het schip, terwijl de aandrijving de straal buiten het schip produceert.
Er wordt niet veel geinvesteerd aan een systeem wat niet vaak werkt, lasnaden en andere onregelmatigheden, zoals aangroei zorgen nog eens voor wervelingen die allemaal bijdrager aan dat typische geluid van een bijna kapot aandrijfsysteem (want zo klinkt het meestal ongeveer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij omdat ze inwendig zijn geplaatst dit geeft meer trillingen dan een schroef die gewoon onder of achter de boot vrij wordt aangedreven, het water moet namelijk weggestuwd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de gewone schroef is dusdanig stevig recht in lijn met de motor gemaakt dat deze weinig resonantie en geluid maakt.

een boegschroef zit in een veel minder zwaar huis omdat deze eigenlijk maar hel weinig gebruikt wordt ten opzichte van de gewone schroef.
en de boegschroef zit niet in lijn met de motor omdat de schroef 2 kanten op kan. dat geeft dus een haakse overbrenging, die is altijd minder stevig dan een rechte.

Feitelijk is hij wat lichter gebouwd omdat hij voorin zit, en weinig gebruikt wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt doordat de boegschroef in een koker zit, waardoor het water met grote kracht zijdelings uitstroomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoofd motor van een schip heeft een balanceer kast,die er voor zorgt dat de trillingen worden vermindert.Een boegschroef niet.Deze wordt ook alleen maar gebruikt in de haven.