Waarom staan verkeerslichten standaard op rood, ook als er weinig tot geen verkeer is?

In Nederland staan op veel plaatsen verkeerslichten of stoplichten. Bij weinig of zelfs geen verkeer staan deze altijd 'op rood'. Dit zorgt voor irritaties maar bovenal voor nutteloze rem- en acceleratie-acties welke een onnodige energieverspilling opleveren. Zou het niet beter zijn om verkeerslichten standaard 'op groen' te zetten? Of is het rode licht soms goedkoper?

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard zou het groene licht alleen gelden voor de hoofdrijbaan of de voornaamste doorgaande weg en op kruispunten in één rijrichting.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zou inhouden dat je bij een kruispunt standaard alle kanten op groen hebt staan en hiermee dus gevaarlijke situaties creëert voor de mensen die door oranje heen rijden. Alles staat standaard op rood, en als je rustig aan komt rijden springt hij ook op tijd om groen om zo de doorstroom te verbeteren.

Dat de hoofdrijbaan op drukke doorgaande wegen bij weinig verkeer op groen staat is al op de meeste plaatsen zo. Op andere wegen met een verkeersaanbod van alle zijde evenveel, of op plekken waarvan aangenomen kan worden dat er vaak door rood gereden wordt staan de verkeerslichten op rood. Dit is om er zeker van te zijn dat een kans op ongeval zo klein mogelijk is.

Dat is zo op verkeerspunten waar de lichten nog op tijd geregeld worden, die verspringen onafhankelijk van het verkeer. Tegenwoordig gaat men meer en meer intelligente lichten installeren die wel rekening houden met de verkeersstroom en tijdens de stille uren voorrang geven aan de hoofdweg, die verspringen dan pas als er zich een voertuig op de zijweg aanbiedt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100