Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is knipperverlichting een apk afkeur punt als deze niet meer helemaal oranje zijn?

mijn auto werd afgekeurd omdat mijn zei verlichting niet helemaal oranje meer was klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
600

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In de APK keuringseisen staat het volgende:
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren
niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
De zijrichtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/handleidingen/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-01-2013.pdf
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Dit is inderdaad een afkeurpunt. Indien je lampje witgeel knippert, is de gele verf van de lamp gebladerd of is de kleur vergaan in het glas
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ambergeel lijkt me duidelijker dan wit.
Maar met de officiële eisen in de hand zou je kunnen proberen het resterende amberkleurtje van je voorste knipperlichtlampjes te poetsen, dan voldoe je weer aan de wet! Ik heb het ooit ook aan de hand gehad, en misschien heb ik toen de garage overtuigd dat als wit ook goed is, alles ertussenin ook acceptabel zou moeten zijn.
Maar het zou ook kunnen dat ik destijds maar accoord ben gegaan voor de mooiste oplossing: lampjes vervangen.
Je kunt dan natuurlijk ook nog meteen voor gewone witte lampjes kiezen, maar ja, ambergeel (oranje voor u en mij) is in het verkeer wel iets duidelijker, zeker in de functie van alarmknipperlichten rondom.
(Lees meer...)
Bordensteker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding