Hoe ontstaan die ribbels in het wegdek bij stoplichten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Asfalt is relatief zacht en flexibel, waardoor het gemakkelijk vervormt bij zware belasting. Bij een verkeerslicht staat het verkeer een groot deel van de tijd stil. Dit betekent grotere vervormingen dan op andere plaatsen op dezelfde asfaltweg. Het asfalt bij de stopstreep deukt daardoor enigszins in. Vooral zware vrachtauto's hebben een bijzonder schadelijk effect. Er is nog een tweede effect dat ribbels veroorzaakt. Een remmend of optrekkend voertuig oefent een horizontale kracht op het wegdek uit. Het asfalt wordt als het ware opgestroopt, zoals een tapijt op een gladde ondergrond waarop een hardloper ineens zou stoppen. Dit opstroop-effect treedt het meest op bij het remmen. De krachten die optreden bij het optrekken zijn kleiner. Het indeuken en opstropen versterken elkaar. Als eenmaal enkele golfjes zijn ontstaan door het remmen, worden deze uitgediept doordat het verkeer telkens in deze 'dalen' tot stilstand komt. De ribbels zijn vlak voor de stopstreep het sterkst. Daar remmen of staan de meeste auto's.

Bronnen:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1825

Door het remmen van zware voertuigen. Haal je vingers maar eens stroef over je huid en er ontstaan rimpels. Zelfde gebeurt met (vracht)auto's over asfalt.

Door de massa en het snel afremmen van met name de zwaardere weggebruikers (lees: vrachtwagens) "stroopt" het asfalt als het ware op. En zeker wanneer asfalt een bepaalde temperatuur heeft bereikt gaat dit met relatief vrij forse stappen.

Ik heb wel eens gehoord dat dit komt door vrachtauto's. Doordat op hete dagen het asfalt zachter wordt, hebben remmende vrachtwagens (ivm hun grote massa) een stuwende werking op het oppervlak. Hierdoor wordt een ribbel veroorzaakt. Door opvolgend (vracht)verkeer worden deze ribbels groter. Het over een ribbel 'stuiteren', zal na de ribbel een extra druk opleveren waarna een tweede ribbel ontstaat en uiteindelijk soms een hele serie. Doordat iedereen netjes voor het stoplicht stopt, stoppen de ribbels ook meestal bij de witte lijn.

Buiten al deze goede antwoorden....is het ook niet zo dat deze bewust gemaakt worden? Dat je beter af kan remmen bij een stoplicht, of dat je meer opgemerkt krijgt dat er een aandachtspunt nadert?

Wie mint alle antwoorden? De meeste zijn toch feitelijk niet onjuist? Als je dan mint op zo grote basis. Wees dan een kei en zeg dat jij het enige juiste antwoord hebt.

Door vrachtwagens die aldaar remmen. Denk maar aan een mat die opkrult als je aanloop neemt en dan plotseling stil gaat staan.

Er zijn al vele correcte antwoorden gegeven, door de remmende vrachtwagend dus. Verder zouden die ribbels voorkomen kunnen worden door het vak voor de stoplichten van beton te maken. De elasticiteitsmodulus van beton is hoger dan die van asfalt en ook minder temperatuurafhankelijk. Bij bushaltes zie je beton nog wel eens toegepast worden. Dit is natuurlijk extra kostbaar, omdat je niet in een keer een lap asfalt kan aanbrengen en het werk moet onderbreken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100