In een drukke winkelstraat staat een toezichtcamera(bol), kan ik achteraf een boete krijgen op kenteken?

Ik heb dus voor dat camera, een straat ingereden waar ik niet mag rijden.. Kan ik achteraf een boete ontvangen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, daar is het 'vergrijp' te licht voor. Bovendien zijn de beelden waarschijnlijk niet scherp genoeg (wel eens opsporing verzocht gekeken?) en worden ze ivm privacy gewist na een bepaalde tijd.

Jazeker dat kan. Daar staan ze er voor. Vraag is alleen of de beelden bekeken gaan worden. Als er geen directe aanleiding is om de beelden tezien, bv na een ernstig incident, zal het waarschijnlijk nooit tot een verbaal komen. Wel kan er bijv steekproefs gewijs, of als er met grote regelmaat mensen daar onrechtmatig inrijden, gekeken worden. Dan 'hang' je waarschijnlijk.

Precies dat, heb ik ook gehad! Later nog terug geweest om te zien hoe ze me nou konden zien! Toen zag ik zo,n camera hangen! Dus ja dat kan wel degelijk!

Nee, elk opsporingsinstrument mag alleen maar gebruikt worden voor de reden waarvoor het ingezet is. Die bol zal er waarschijnlijk geplaatst zijn om zakkenrollers en/of vechtersbazen te traceren. Verder is het ook zo dat de mensen achter de monitors niet van de verkeersbonnenpolitie zijn en dan is de kans op een bon nog kleiner.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100