Jazeker. Als jij voldoende saldo op je OV chipkaart hebt staan (minimaal 20 euro) kan je ermee reizen in de trein.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
eerst kaart activeren voor trein, en dan saldo er op of een kaartje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- van mij. Onvolledig antwoord. Aanvulling van Ristuka is echt nodig, met alleen €20,- op je OV-chipkaart kun je niet met de trein reizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dan ook nog inchecken voordat je instapt en nadat je uitgestapt bent weer uitchecken. En dat zou het allemaal makkelijker moeten maken ;-)
Ja, je moet de kaart nog “activeren” voor gebruik bij NS. En dat houdt o.a. in dat je een reisklasse kiest.

Je kunt er namelijk pas een NS reisproduct op zetten, als je eerst de OV-Chipkaart voor gebruik bij NS “geactiveerd” hebt. Pas dan weet de kaart welke reisklasse je geacht wordt te zitten, immers, bij het inchecken vertel je dat er niet bij aan het incheckpaaltje. Die standaardkeuze moet voor de NS al in de kaart opgeslagen zijn.

Dus eerst voor gebruik bij NS activeren (op de automaat op het station). Dat activeren gaat overigens vanzelf (in 2e klasse) als je dáár dat saldo laadt.
Het minimale saldo voor treinreizen bij NS is normaal € 20, maar bijvoorbeeld voor reizen met samenreiskorting slechts € 10.

Saldo laden is niet van toepassing als het een persoonlijke OV-Chipkaart betreft waarmee je ook nu al op saldo kunt reizen.
Bordensteker