Vraagje over ongeval tussen trein en auto/vrachtwagen.Zie toelichting.

Ik meen dat het verboden is om de plaats van het ongeval te verlaten totdat daar toestemming voor verleend is door de politie.

Maar hoe gaat het als een treinmachinist een aanrijding heeft met een auto of vrachtwagen op een spoorwegovergang?

Als het een sneltrein is, duurt het namelijk wel even voordat de trein stil staat. Moet de machinist dan achteruitrijden om de plaats van het ongeval te bereiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
jc54
14 jaar geleden
Zo zou je je ook af kunnen vragen of een vliegtuig in de lucht moet blijven hangen, als 'ie iets geraakt heeft.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me weinig zinvol.

Het beste antwoord

Na een aanrijding blijft een trein staan waar hij is gestopt. Hij mag niet terug of achteruit rijden! Vervolgens neemt machinist contact op met de Treindienstleider die vervolgens op zijn beurt de hulpdiensten inschakeld. Ook komt van Prorail een Chef Ongevallendienst ter plaatse (hij onderhoud het contact met de politie en Treindienstleider). Omdat het om een niet natuurlijke doodsoorzaak gaat komt de Technische Recherche foto's nemen van de situatie. Eventuele getuigen worden gehoord. Indien dit is afgerond is er een ploeg van een uitvaartbedrijf om het lichaam te bergen. De brandweer neemt de taak op zich om bloedrestanten te doen wegspuiten.
Omdat het van belang is om het spoor zsm weer vrij te kunnen geven en omdat op plaats delict (de rails) verder geen sporenonderzoek meer kan worden gedaan, zal de politie aan de Chef Ongevallendienst toestemming geven om het spoor weer te kunnen gebruiken. De Chef meldt dit aan de Treindienstleider en vervolgens komt alles weer normaal op gang. Doorgaans gebeurt bovenstaande alles binnen 1 a 1,5 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee vanaf het moment dat hij uiteindelijk heeft kunnen stoppen moet hij daar blijven staan. En wachten totdat de politie komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zo moet je dat niet zien, daar waar de trein stil staat is deel van het ongeluk... Je mag je niet onttrekken aan het getuigeverklaren als je getuige bent, je mag niet zonder je identiteit achtergelaten te hebben vertrekken, dat soort zaken daar gaat het om, net dat je op de GPS positie blijft staan van het ongeluk tot je je weer mag bewegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad+
Nee, dat lijkt me niet.
Hij zal dan namelijk weer over het slachtoffer heenrijden (en dan kan men echt met een theelepeltje de restanten van het slachtoffer tussen de rails weghalen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achteruit rijden en dan nog meer slachtoffers maken tussen de omstanders. +
Klopt, achteruitrijden moet de trein zeker niet. Gewoon blijven staan tot waar je gekomen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon blijven wachten +
Dat geldt toch voor nagenoeg elk ongeluk? Want een ongeluk ontstaat nooit bij stilstand, alleen bij beweging. En beweging stopt nooit abrubt, alleen als je tegen een hele dikke boom aan botst.

Het is dus afhankelijk van je snelheid hoeveel meter na de botsing je pas stil staat. En dan mag je altijd je auto verlaten om te kijken hoe je het slachtoffer kunt helpen etc...