Wie ruimt een lijk op na een ernstig ongeval heeft plaatsgevonden en het onderzoek hierover is afgerond?

in mijn beleving is dit nooit het mortuarium personeel geweest maar ambulance??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
22.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de wet op de lijkbezorging voor jouw evt. ook interessant kan zijn als je dit een boeiend onderwerp vindt.

Antwoorden (4)

Meestal wordt dat door de brandweer gedaan. Deze wordt bij ernstige ongevallen ook altijd opgeroepen.
Als de dood niet met zekerheis is vastgesteld kan het ook de ambulancepersoneel gedaan worden. Het slachoffer "overlijdt dan op weg naar het ziekenhuis".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de persoon is overleden, ruimt personeel van het mortuarium het lijk op.
Ook als de persoon bijvoorbeeld voor de trein is gesprongen.
Als er sprake is van een misdrijf zoals moord, wordt het lichaam overgebracht naar een mortuarium die een afdeling van Justitie heeft.
Lijken worden daar door medewerkers van Justitie verzegeld.

Toegevoegd na 7 uur:
Vind het raar der er 3 Minnen gegeven werden voor dit antwoord.
Dan toch maar even de bron opgezocht:
http://youtu.be/rCt7dod3H_M
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geval van een treinongeluk:
Wanneer een persoon is overleden door een ongeval met een trein (hoeft niet altijd veroorzaakt te worden doordat de persoon is gesprongen), wordt dit niet door het mortuarium gedaan. De eerste persoon die verantwoordelijk is voor eerste hulp, is de conducteur. Aangezien niemand een persoon overleden mag verklaren behalve een arts (volgens mij is de enige uitzondering wanneer het lichaam volledig gescheiden is), dient de eerste hulp ten alle tijde opgezet te worden.
Hierna is er een speciaal team van de NS en/of Prorail dat verdere acties onderneemt.

De eerste bron is een blog van een machinist.

'De richtlijnen van de NS schrijven voor dat een conducteur, en als deze niet aanwezig is de machinist, dient uit te stappen bij een zelfmoordpoging om eerste hulp te verlenen. Bij een succesvolle zelfdoding worden ze geacht het lichaam te bedekken.

Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen willen af van de verplichting om uit te stappen als iemand probeert zelfmoord te plegen op het spoor. Eénvandaag meldt dat 86 procent van de conducteurs en machinisten deze afweging zelf wil maken. Zo'n 54 procent van de conducteurs en machinisten vinden dat de hulpdiensten in eerste instantie zich over de zelfmoordpogingen moeten ontfermen'

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind net, met even verder Googelen, dat iedereen een persoon overleden mag verklaren? Vanuit een ervaring met mijn werk, dacht ik dat dit echt alleen door een arts mag (mogelijk dat ambulance personeel een uitzondering is).
'Waar voor de huidige wetgeving het vaststellen van overlijden als voorbehouden handeling werd gezien (voorbehouden aan een arts), tenzij het hoofd van de overledene van de romp gescheiden was, is dit vandaag de dag met de huidige wetgeving geen voorbehouden handeling'
http://www.overledenenzorgpro.nl/031001.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad raar... De man van mijn collega werkt bij het team dat overledenen opruimt bij de NS, vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen mag ene persoon overleden verklaren als het hoofd van de romp gescheiden is - of de lichaamsdelen anderszins zo verspreid liggen dat ' leven' geen optie meer is.
Bij een intact lichaam zonder verwondingen mag alleen een arts dat.
Indien een persoon ter plaatse overlijdt zou de ambulance hem eigenlijk niet mee moeten nemen.
Maar dat kan best heel vervelend zijn voor de aanwezige nabestaanden. Dan staat er later: onderweg naar ziekenhuis overleden.

Normaal zou een overleden dan door een begrafenis ondernemer opgehaald en vervoert worden.
Afhankelijk van de opdracht van de Dienst doende OvJ wordt dan de overledene ergens heen gebracht. Ziekenhuis mortuarium, Rouwcentrum etc etc.

Bij een niet natuurlijk overlijden zal altijd een autopsie plaatsvinden. En de OvJ bepaalt waar.