Kan het voor je auto kwaad als je met een verrotte bodemplaat door blijft rijden?

De vloer aan de passagierskant is kletsnat, maar ik heb nu geen geld voor reparatie. Kan ik daar nog even mee wachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie geeft toch al die minnen bij ale antwoorden bij deze vraag.
lekker motiverend om nog eens antwoord te geven op deze manier zeg..

Het beste antwoord

Je zult er vast nog wel even mee door kunnen rijden, want bij de laatste keuring was dit euvel nog niet zichtbaar, anders was je door de garage wel geinformeerd!
Voor je eigen portemonnee zou ik wel snel voor een oplossing zoeken, anders wordt het van kwaad tot erger.

In de eerste fase van dit probleem hoeft het nog niet zo'n dure reparatie te zijn!
Vreet de roest door naar je dorpels of andere dragende delen dan ben je verder van huis!

Wat je nu zelf kunt doen,(voor nood) is de bekleding loshalen die nat is, en vervolgens drogen (met een föhn) Het plaatwerk drogen en eventueel zichtbare roest/rottigheid wegkrabben! Bij een autospeciaal zaak kun je een soort coating halen die roest stopt en dat eroverheen smeren.
Eventuele gaten in de bodem eerst even dicht plamuren.

ALs je je auto wel laat repareren, laat hem dan gelijk tectyleren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je auto niet door de APK komt. Ik zou proberen het toch te laten maken als je tenminste door wilt blijven rijden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt er het best well even voor zorgen dat er geen water meer naar binnen komt via de opening.ook niet in eventueele delen vd carrosorie dat kan nl een roest ravage aanrichten.zo kan een kleine opening tot echt grote problemen gaan lijden doordat het vocht op plekken komt die niet beschermd zijn tegen roest.eventueel dicht smeren met kif of polyester of dichtbakken met een lasapperaat is altijd beter dan er helemaal niets aan doen.zeker als je verwacht de auto over een paar jaar nog te hebben kan een vrij simpele reparatie nu voorkomen dat je over een paar jaar een grote reparatie aan je auto hebt.zelf zou ik even op forums zoeken of er iets over het probleem dat je met jouw auto hebt staat.Want vaak hebben modellen bekende zwakkeplekken waar dit er mogelijk een van is.Mogelijk staan er dan ook oplossingen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms komt het water ook via een portier naar binnen en kan de bodemplaat nog redelijk zijn, dan moeten de deurrubbers waarschijnlijk worden vervangen.
Verwijder de vloermat en steek met kracht met een flinke schroevendraaier op de plekken die er slecht uit zien (de apk-keurmeester doet dat ook altijd maar dan vanaf de onderkant). Als het maar een enkel gaatje is dan kun je dat tijdelijk afkitten, wel dicht laten lassen voor je hem laat keuren. Als de bodemplaat over een groot stuk slecht is moet er een stevige plaat onder gelast worden, want je wilt natuurlijk niet op een slecht moment op maar drie wielen rijden.
Zorg in ieder geval dat het droog wordt want water onder een vloermat verdampt niet en dan roest het snel verder.

Toegevoegd na 2 uur:
Niet van binnenuit met een schroevendraaier steken i.v.m. leidingen; zie reactie Sixpio :-(

Toegevoegd na 2 uur:
Pardon Sxiopo (hen vandaag mijn dag niet helemaal)-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is dan een kans dat je op een gegeven ogenblik met je stoel op de straat zit, altijd lekker als je 120 rijd op de snelweg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
apk zal moeilijk worden ja!

Ik ben nu ook bezig met een flinke behandeling van mn Chevy Caprice uit 78. De plaat onder het raam was helemaal verrot, waardoor het water via de verwarming naar binnen kwam. De hele vloerbedekking, ondervloer eruit gehaald en de bodem bijgewerkt. De roest viel gelukkig mee, maar ik had niet jaren moeten wachten. Het ergste van roest is dat het blijft doorrotten als er vocht en zuurstof bij kan. Ik weet niet hoe erg het is, maar als hij door de apk kan komen de roest behandelen zodat er nietmeer schade ontstaat. Het beste is glad schuren met een staalborstel en schuurpapier en dan zo'n chemisch spul die de roest laat oxideren,dag laten zitten en spoelen. Dan een paar laagjes primer gebruiken om het te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt levensgevaarlijk. Je zal maar op de snelweg 100 km rijden en je gaat met stoel en al door de vloer heen. Je auto komt zo ook niet door de APK heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal je nog aardig kunnen verbazen met hoeveel roest een auto door de apk kan komen als deze maar niet in de dragende delen zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oké, als er een portier of wielscherm of motorkap wat roest vertoont kan dat op zich geen kwaad voor de veiligheid, maar een bodemplaat??? Ik zou er niet op mijn gemak inzitten.