Verschilt per type auto:
De oplaadtijden van veel elektrische auto's zijn erg lang, meestal is zo'n 8 uur nodig om de accu's volledig op te laden. Met moderne accu's in toekomstige modellen wordt de laadtijd echter enorm verkort, tot maar liefst zo'n 10 minuten. Wel is voor een dergelijke korte laadtijd een speciale stroomvoorziening noodzakelijk die een enorme hoeveelheid energie in een korte tijd kan leveren. Een huisaansluiting op een (standaard) zekering van 16A is slechts voldoende om een auto in enkele uren op te laden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tijdsduur van het opladen is afhankelijk van een aantal factoren. Wat is de capaciteit van de accu die opgeladen moet worden. Hoeveel KW (kilowatt) is uw accu? Wat is de capaciteit van het oplaadpunt. Hoeveel Ampère en hoeveel Volt wordt er door het laadstation geleverd?

De formule voor het berekenen van de capaciteit stroom: P (Watt) = U (Voltage) x I (Amperage) Een standaard woonhuisaansluiting heeft veelal een capaciteit van 3x 25A of 1x 40A.

Om geen problemen te krijgen met uw andere verbruikers in huis, kunt u het laadstation het beste met 16A-230V aansluiten. Zorg er voor dat u voor het laadstation een aparte zekering groep maakt (16A) en sluit geen andere contactdozen/verbruikers hierop aan.

U heeft dan een vermogen van 16 x 230 = 3680 watt. Dat is 3,68Kw. De eerste auto's die op de markt komen hebben gemiddeld een capaciteit van ca. 24Kw. Indien de accu geheel leeg zou zijn duurt het laden 24 / 3,68 = 6,5 uur. Een accu laadt de eerste 80% relatief snel en de laatste 20% duurt langer.

Dus uw accu is na ca. 3 uur waarschijnlijk al voor 80% opgeladen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oplaadtijd van elektrische wagens is één van de nadelen van elektrisch rijden met accu's als stockeermedium. Als je de wagen gewoon in je garage oplaadt zit je aan rond de 8 uur voor een volledige tankbeurt waarmee je dan nog maar een 100-tal km ver zult raken. Kijk maar eens op de link die ik bij "bron" vermeld. Ik raad je aan nog even te wachten tot de eerste persluchtwagens uitkomen. die stockeren hun elektriciteit niet in accu's maar wel door perslucht in een reservoir mee te nemen. Zo kun je tanken in enkele minuten, net als met benzine. Kijk maar eens naar de tweede link die ik hierbij voeg.