Welk rijbewijs heb je nodig om te rijden in een personenbusje?

Welk rijbewij heb je nodig om te rijden in een Personen busje van ongeveer 10 man?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
10.8K

Het beste antwoord

Mocht je meer als 8 mensen vervoeren is rijbewijs D verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het busje op de foto is rijbewijs B voldoende. Mocht je echter meer dan 8 personen gaan vervoeren dan moet je rijbewijs D hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor heb je rijbewijs B nodig, tenzij je meer dan 8 (9 inclusief jezelf) vervoerd.

"Voor motorvoertuigen, ingericht voor vervoer van maximaal 8 personen (inclusief bestuurder 9), en met een maximumgewicht van 3.500 kilo (leeggewicht plus laadvermogen). U mag eventueel een aanhangwagen of oplegger trekken van maximaal 750 kilo (leeggewicht plus laadvermogen). Wilt u meer dan 750 kilo trekken dan mag het totaal leeggewicht plus laadvermogen van de combinatie, niet boven de 3.500 kilo liggen én het leeg gewicht plus laadvermogen van de aanhanger mag dan niet boven het leeg gewicht van de trekkende auto liggen".

http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/over-het-rijbewijs

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrijbewijs/soortenrijbewijzen/Pages/Categorieenophetrijbewijs.aspx