Ben je strafbaar als je als 17 jarige met rijbewijs zonder coach de weg op gaat?

Welke straf staat daar tegenover?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Antwoorden (1)

"Wat gebeurt er als ik zonder coach de weg op ga?

    Als je betrapt wordt op het rijden zonder coach dan kan het zijn dat je rijbewijs direct wordt ingenomen en je niet meer verder mag rijden. Je kunt dan pas vanaf je 18e verjaardag opnieuw theorie- en praktijkexamen doen om weer aan een rijbewijs te komen. Daarnaast kun je een boete van € 140,- krijgen."

De coach is de naam van iemand die op de begeleiderspas staat.

Die moet ook aan een aantal eisen voldoen voor hij coach mag zijn. Alleen een rijbewijs hebben is niet voldoende.
"

Welke eisen worden er gesteld aan een coach?

    Een coach:

        moet minimaal 5 jaar in het bezit zijn van een Nederlands personenautorijbewijs;
        moet minimaal 27 jaar oud zijn;
        staat ingeschreven in de Nederlandse Basisregistratie Personen (BRP);
        mag 4 jaren voorafgaand aan de aanvraag van de begeleiderspas geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen hebben gehad;
        mag 4 jaren voorafgaand aan de aanvraag van de begeleiderspas geen alcoholcursussen of gedragscursussen hebben gehad;
        mag 4 jaren voorafgaand aan de aanvraag van de begeleiderspas geen ongeldigverklaring hebben gehad, op grond van een onderzoek naar de rijvaardigheid of rijgeschiktheid;
        mag niet onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen tijdens het begeleiden;
        moet een geldig rijbewijs kunnen tonen.

    Uitzondering: WRM-pas
    Heeft een coach een WRM-pas (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen) dan hoeft deze niet minstens 5 jaar een rijbewijs in bezit te hebben of 27 jaar te zijn.

    Buitenlands rijbewijs
    Heeft een coach een buitenlands (EU/EVA) rijbewijs? Dan kun je de aanvraag voor een begeleiderspas alleen schriftelijk doen. Meer hierover lees je op deze pagina onder het kopje 'Begeleiderspas schriftelijk aanvragen'

    De RDW checkt of jouw coach aan bovengenoemde eisen voldoet."
Toegevoegd op 13 juli 2018 04:56: tekst
Computoon