Gaat het strooizout vanzelf weer weg?

Of blijft dat allemaal achter in of naast de weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.9K

Het beste antwoord

Strooizout is trouwens slecht voor het milieu. In alle soorten komen nog zware metalen als chroom, koper, lood en nikkel voor. Die zware metalen spoelen uiteindelijk via goten en putten in het riool en moeten dan weer uit het water worden gezuiverd. Strooizout dat in de berm terechtkomt, zorgt ervoor dat er zware metalen in de natuur achterblijven. Bij wet is vastgelegd hoeveel verontreiniging strooizout maximaal mag bevatten om het risico verwaarloosbaar te maken. Wegbeheerders stellen hun wagens ook zo nauwkeurig mogelijk af om zo min mogelijk zout te verspillen. Pekel is bovendien een ramp voor auto's. Die worden getectyleerd om roestvorming door pekel te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat komt in de grond en verdwijnt, planten nemen het op in de tijd... Ook planten kunnen zout goed gebruiken, te veel is niet goed, maar ook zij hebben zout nodig om te groeien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strooizout gaat met het smeltwater, en daarna met het regenwater de grond in, of het riool in. Wat niet opgenomen wordt door de bermvegetatie spoelt uit, mee het grondwater in. Uiteindelijk misschien weer opgepomt voor drinkwater en weer gezuiverd.
jc54
14 jaar geleden
Wat weinig mensen weten is dat strooizout ook erg schadelijk is voor het milieu. Er zitten nl. chemicaliën in. Zie bron