Wat zijn de "rangen" op een (fictief?) piratenschip?

De leider is de kapitein, maar hoe heten de mensen die daarna komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het hebt over een piratenschip in de oudheid(houten schip met zeilen) dan gok ik dat je de complete hiërarchie van een gewoon schip aan kan houden. Meeste piratenschepen waren namelijk gewoon commerciele schepen die in naam van de staat op roverstocht gingen of een schip waar muiterij op gepleegd was. In zo'n gaval zal een matroos gewoon een matroos blijven.

Antwoorden (3)

stuurman, eerste officier net als op een gewoon schip.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een gewoon schip weet ik het ook niet, ik wist niet dat dat hetzelfde was
Op een fictief piratenschip kun je de bemanning natuurlijk noemen zoals je zelf wilt.
Om je een idee te geven is hier een overzicht van de rangen in de zeevaart binnen de koopvaardij.

Het nautische departement bestaat uit:
Officieren:
Kapitein
Eerste stuurman
Tweede stuurman
Derde stuurman
Vierde stuurman
Leerling

Onderofficieren:
Bootsman
Pompman, aan boord van een Tanker

Niet-Officieren:
Volmatroos
Matroos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis hier de m.i. toch wel belangrijkste persoon na de officieren: de KOK!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en bij de onder officieren de kwartiermeester..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje: natuurlijk, maar de kok hoort niet bij het nautische departement, maar bij de civiele dienst. Verstra: Kwartiermeester is een functie bij de Marine,
bij de Koopvaardij is dat een bevaren volmatroos.
toen werd een kapitein "schipper" genoemt, daarna waarschijnlijk een opperstuurman, gevolgd door onderstuurman, eventueel een schrijver, derde waak, bootsman, bottelier, schieman, kok, constabel, kwartiermeester, timmerlui, chirurgijn, busschieters, matrozen en hooplopers... het ligt er natuurlijk ook aan hoe je vaartuig getuigd is en de grootte. bijvoorbeeld om een buitgemaakt retourschip te bemannen heb je nogal wat volk en specialisten nodig.
een jaar geleden