Waarvoor staat de 'A' bij snelwegen?

Waarvoor sta de 'A' in de namen van snelwegen, zoals in A2 van Rijksweg 2? Vervolgens is er ook nog zoiets als 'E232' eraan gekoppeld. In het geval van de A2 is dit E25, waarvoor staat dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Het beste antwoord

De A staat voor autosnelweg (dus geen autoweg) en is de nationale aanduiding. Deze wegen hebben ook een internationale aanduiding en dat is de E(uropese) autosnelweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Met als kleine kanttekening dat niet in alle landen A automatisch autosnelweg(120 km/u) betekent maar gewoon meer belangrijke verbindingsweg. Zo zijn in Litouwen veel A-wegen geen snelwegen. Geintje heeft me wel wat geld gekost. In Nederland en bijna alle EU landen geldt het echter wel zoals jol zegt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
In Engeland word de snelweg dacht ik aangeduid met een M jammer dat ze het niet overal hetzelfde houden. Maakt het makkelijker te onthouden.

Andere antwoorden (2)

De A staat voor autoweg, de N staat voor nietautoweg.

Toegevoegd na 28 minuten:
Sorry ik bedoelde autosnelweg en nietautosnelweg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- autoweg zijn vaak N-wegen maar soms ook provinciale wegen. Een autoweg en een autosnelweg zijn niet hetzelfde.
De A staat voor autosnelweg, de N voor nationale weg of niet-autosnelweg en de E voor Europese weg.
Dat de A2 ook de E25 is komt dus doordat het een snelweg is die verder in Europa doorloopt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle E-wegen lopen door meerdere Europese landen. In Nederland heb je er al 3 die alleen maar in NL lopen http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-wegen_door_Nederland http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_weg_231
Amadea
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat alle A-wegen ook E-wegen zijn? Er wordt gevraagd waarom die ene weg beide nummers heeft, en daar geef ik antwoord op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, dat stelt MrTomaat toch ook niet. Zijn opmerking slaat op je laatste zin "...doordat het een snelweg is die verder in Europa doorloopt."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dounja, ja dat bedoelde ik. Zo is de E231 een E-weg die niet in Europa doorloopt.