Wanneer was er voor het eerst de strippenkaart?

Ik heb gelezen in 1980 maar dit klopt niet. Ik.ben van 1972 tot 1977 met de bus naar school geweest met een grote strippenkaart.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Utrecht
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart De Nationale Strippenkaart (kortweg: "strippenkaart") was een vervoerbewijs dat van 8 mei 1980 tot 3 november 2011 gebruikt werd in het Nederlandse openbaar vervoer.
Pieterke
3 jaar geleden
In sommige delen van het land werden in de jaren '70 rittenkaarten gebruikt. Misschien bedoel je die.https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
Amadea
3 jaar geleden
Dat zal (volgens de naam) geen strippenkaart zijn geweest maar een meerrittenkaart. Zie bijvoorbeeld deze foto waarop je kunt zien hoe op 7 oktober 1969 zo'n kaart in een tram in Rotterdam uitgeprobeerd wordt: https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek-en-ontdek/archieven/zoekrestultaat-archieven/?mivast=184&mizig=299&miadt=184&miaet=14&micode=4121&minr=40014452&miview=ldt

Antwoorden (1)

Op 8 mei 1980 werd de Nationale Strippenkaart ingevoerd. Dat klopt nog steeds als een bus.
Je bent waarschijnlijk in de war met de lokale meerrittenkaarten, waarmee je naar school bent gereisd. Die bestonden al in de jaren vijftig (!). Tot de jaren zeventig had elk vervoerbedrijf zijn eigen meerrittenkaarten.
Vanaf 1 januari 1970 werd de Nationale vierrittenkaart uitgegeven door de Nederlandse Spoorwegen die in geheel Nederland op het stadsvervoer geldig was. De reden voor de invoering van de kaart was om reizigers die met verschillende bedrijven reisden tegemoet te komen waardoor men met één kaart met meerdere bedrijven kon reizen. Op 1 oktober 1980, bij de volledige invoering van de Nationale strippenkaart, kwam de kaart te vervallen.
SimonV