Kan het membraan van een drukvat vervangen worden? Hoe kan ik deteceteren dat het stuk is?

Toegevoegd na 33 minuten:
Het drukvat zit in m'n drinkwatersysteem aan boord. Als ik het ventiel indruk gebeurt er niets. Geen water maar ook geen lucht. Ook niet nadat ik met een voetpomp voor een auto 10 keer heb gepompt. Op die voetpomp zit een drukmeter. De druk loopt op tot 4 a 5 bar als ik de voetpomp indruk. Kom tie weer boven dan is de druk weer 0 bar. Ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt erop dat het ventiel verstopt is, of dat het knopje van het ventiel niet diep genoeg ingedrukt is.
Waarom denk je dat het drukvat stuk is, werkt je drinkwatersysteem niet goed meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was het membraan 1x verstopt !kalk ?enz schoon gemaakt en het ging weer ,succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik em er gewoon uitdraaien met een bahco of steeksleutel? Of spuit het water er dan uit? Ik zal de pomp wel uitzetten voor ik dat doe ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het hetzelfde model als een CV-drukvat is dan krijg je hem los door het hele vat beet te pakken en linksom te draaien. Zorg dat er geen druk meer op je watersysteem staat door de pomp uit te zetten, de kraan open totdat er geen water meer uitloopt, dan de kraan weer sluiten. Er zal, afhankelijk hoe jouw systeem in elkaar zit, wel altijd wat water uitstromen, hoeveel dat kan ik niet voorspellen. Wees erop bedacht dat het vat behoorlijk zwaar kan zijn, het is waarschijnlijk vol met water!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kapperkort: membraan van drukvat ??? volgens mij is dat een rubber vlies dat in het drukvat dat de twee helften van elkaar scheidt.
Dit behoort helemaal water- en luchtdicht te zijn en kan dus niet verstopt raken! Als het lek geraakt is zal het water ook in het onderste deel komen te staan en zo geen expansie-mogelijkheid hebben.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je spreekt over een drukvat in een CV-installatie.

Onderop dit drukvat zit een ventiel zoals bij een autoband.

Als je het knopje in het buisje van dat ventiel even indrukt en er komt water uit dan is je membraan gescheurd en zit er water in het deel wat alleen samengeperste lucht zou moeten bevatten.

Als er alleen lucht ontsnapt is het membraan nog heel.

Je moet maar heel even drukken, omdat je anders de druk teveel verlaagt.

Het is niet mogelijk om dat membraan te vervangen, je zult dan een nieuw drukvat moeten kopen.

Toegevoegd na 14 uur:
Zie ook de reacties bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkel nautic bout uit almere gaf de juiste tip toen ik een nieuwe wilde kopen; heb je de pomp wel uit en de kranen wel open? Nu probeer je waarschijnlijk water te comprimeren en dat kan niet. Ik dat gedaan en nu werkt het perfect!!!