Als de RDW geen APK-herinnering heeft gestuurd, kan dat voor de rechter een rede zijn om de keuringsboete kwijt te schelden?

Heeft iemand daar ervaring mee of kennis over? Is daar jurisprudentie of beleid over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
6.7K

Het beste antwoord

Art. 71 van het WVW stelt dat een voertuig zich niet op de weg mag bevinden als het niet voldoet aan de gestelde keuringseisen.

Dit betekent eenvoudigweg dat je in overtreding bent als je voertuig niet gekeurd is.

En zoals met alles is de bestuurder / eigenaar / houder van het voertuig verplicht om te zorgen dat het voertuig voldoet aan de gestelde eisen.

Dat het RDW een herinnering stuurt voor het verlopen van een APK is slechts een geheugensteuntje, er kunnen geen rechten aan worden ontleend, dit betekent tevens dat als er geen herinnering is gestuurd het probleem toch voor de bestuurder / eigenaar / houder van het voertuig is.

Dit betekend eenvoudig dat de rechter een beroep niet zal honoreren en de straf die de OvJ eist inwilligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In mijn ogen niet. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de tijdige keuring. Niet je garagebedrijf. Het feit dat ze je een herinnering sturen is naar mijn mening enkel een service die ze bieden. (zodat je weer bij hún de apk komt doen en niet naar een ander gaat).

Ik denk niet dat er een rechter is die om die reden de boete gaat kwijtschelden, maar iemand mag mij meteen corrigeren indien dit wel het geval is.

Hopelijk heb je er wat aan, ik heb geen bronnen kunnen vinden, maar spreek wel enigzins uit eigen ervaring.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet het garagebedrijf stuurt een herinnering voor keuring (ten minste dat is niet wat ik bedoel), maar de RDW. Die doen dat normaal gesproken ook. Alleen weet ik niet of zij daartoe ook echt verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn ze niet verplicht. Zoals al gemeld is het de verantwoording van diegene op wie zijn naam de auto staat. Dus helaas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijft een dienst die ze verlenen om te voorkómen dat mensen het vergeten en je dus dit soort situaties krijgt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik weet dat de post niet altijd zorgvuldig werkt! Dus de RDW kan het wel degelijk verstuurd hebben (gebeurt via een geautomatiseerd systeem) maar het kan dus ook wel degelijk dat jij het nooit ontvangt. Wat het verhaal ook is, je blijft hoe dan ook zélf verantwoordelijk. Als ik een vriend vraag iets voor mij te onthouden,of te helpen met mij te onthouden en die vriend doet dat niet, is hij dan de schuldige aan het feit dat ik het zelf zou vergeten? Denk het niet, en ik denk ook niet dat een rechter zo denkt. In elk geval succes ermee, ik weet het is enigzins zuur, maar zo werkt het.
Herinnering APK en boete verlopen APK

U ontvangt van de RDW een brief waarin u wordt herinnerd aan de APK van uw auto. In de APK-brief leest u voor welke datum de auto gekeurd moet zijn. U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten uitvoeren van de APK.

U krijgt automatisch een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) wanneer de APK van uw personenauto verloopt. U ontvangt deze verkeersboete ook als uw auto niet op de openbare weg rijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die brief is juist niet ontvangen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een service van de RDW. Geen plicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik,maar ik doelde op de zin die erbij staat: U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten uitvoeren van de APK. Uit deze zin kun je halen dat de RDW niet verplicht is om je een brief te sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter compensatie een + Antwoord is niet volledig maar correct.
Het antwoord is al af te leiden aan het antwoord op allerlei vragen op de site van de RDW:

"APK - Voorheen kreeg ik altijd van de garage een brief wanneer ik mijn auto weer APK moet laten keuren. Ik heb deze brief niet gekregen.

Dat kan kloppen. Tegenwoordig verstuurt de RDW (ipv de garage) een herinneringsbrief. Aan deze brief kunnen echter geen rechten worden ontleend. U bent dus zelf verantwoordelijk voor het op tijd laten keuren van uw voertuig."

Kortom, even door de zure appel heenbijten en gewoon de boete betalen.
Computoon