elektrisch autorijden is goedkoper dan op conventionele brandstof, klopt dat, en hoe is dat te verklaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet naar de belastingen kijkt, dan zijn fossiele brandstoffen goedker. In de verenigde staten waar nauwelijks belasting wordt geheven op fossiele brandstoffen, zie je dat elektrisch rijden veel duurder is dan rijden op fossiele brandstoffen.
Echter als je alle kosten meerekent, inclusief kosten die je moet maken om het milieu weer op orde te brengen, dan is het twijfelachtig wat de beste methode is. Er zijn veel hybride auto's die hun elektriciteit zelf opwekken uit fossiele brandstoffen. Daar zie je dat deze aito's een beetje zuiniger rijden dan de conventionele auto's. Dat komt vooral omdat het opwekken van de elektriciteit op een toerental gebeurt die ideaal is hiervoor. Een conventionele auto heeft steeds verschillende toerentallen en heeft niet altijd de zuinigste stand. Naderl het veel grotere gewicht van de auto.
Conclusie de huidige stand van de techniek gaat iets zuiniger om met de fossiele brandstof. Het is met name de accijns die zuiver elektrisch rijden veel goedkoper maakt. Maar je weet nooit met accijnzen hoe lang dat voordeel blijft. Zodra een financiële prikkel niet meer nodig is zal dit voordeeltje verdwijnen

Het beste antwoord

Er zijn heel wat minder onderdelen aan elektrische auto's die onderhevig zijn aan slijtage, en dus vergt zo'n auto een stuk minder onderhoud. De enige echt zware kostenpost is het batterijpakket.

De kostprijs voor je energie - in dit geval dus elektriciteit - is een fractie van benzine of diesel.

Echter, de meerprijs van zo'n elektrisch voertuig is nog fors (ondanks de fiscale voordelen) en je zal de auto dus lang genoeg moeten aanhouden om de meerkost terug te gaan winnen en (uiteindelijk) goedkoper te gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als (!) het goedkoper is (wat ik betwijfel) dan is dat door fiscale maatregelen van de overheid. Zo gaat bijvoorbeeld de helft van wat je voor benzine betaalt naar de overheid.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog erger, 60% gaat bij benzine naar de overheid; BTW = 17%, accijns = 43%, marge = 11% en productie = 29%. (En voor iemand bijdehand gaat doen en gaat zeggen dat de BTW 21% is; ja dat klopt en en dat staat hierboven ook ;-) )