Waarom giert de motor van een auto in z'n achteruit maar niet in z'n vooruit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

De achteruit heeft een rechte vertanding en de overige versnellingen een schuine. Een rechte vertanding giert.
Informatie over de werking van de bak vind je op:
http://ds-vitesse.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Overbrenging giert, niet de motor. Vooruit 6 versnellingen, achteruit 1. Althans, de mijne. Er is vast een monteur die dat nog even haarfijn toe kan lichten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Achteruit is een kleine versnelling die de radertjes in de versnellingsbak sneller doet draaien en daardoor meer "giert" achteruit kun je ook niet zo snel en je zit al gauw op het maximale toerental
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
DE kleine overbrenging in de versnellingbak zorgt voor dat geluid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet hoe hard jullie on de achteruit rijden maar mij is dit nooit echt opgevallen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit geluid komt uit de versnellingsbak en wel doordat de achteruit versnelling niet gesynchroniseerd is. Dit betekent dat de tanden van de tandwielen dus recht op elkaar staan en niet onder een hoek zodat ze makkelijk in elkaar vallen.

Vroeger hadden alle tandwielen rechte vertanding en moest je dus goed timen en de koppeling twee keer intrappen voor je kon schakelen (1 keer extra in z'n vrij). door de synchronisatie kun je soepel en snel schakelen.

Verder moet je ook stil staan voordat je de versnelling in z'n achteruit kan zetten, anders begint ie te kraken (tanden poetsen). Dit is ook een soort beveiliging zodat je niet per ongeluk vanuit de 2e versnelling in de achteruit schakelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kostenbesparing... de tandwielen die de achteruit mogelijk maken zijn recht getand en alle andere zijn schuin getand... Omdat je procentueel verwaarloosbaar in tijd achteruit rijdt, zijn de tandwielen goedkoper uitgevoerd en daarom dat geluid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een Suzuki Baleno hebt, grote kans dat als je gas los laat in een andere versnelling dat ie ook begint te gieren.

Dit komt door de versnellingsbak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In vooruit zal de motor ook gieren, zolang je 'm maar in de 1ste versnelling houdt. Dan heb je ongeveer dezelfde overbrengingsverhouding als in achteruit. Een uitzondering daarop zijn de auto' s met VarioMatic (Daf, Volvo66 etc.) deze kunnen net zo hard achteruit als vooruit rijden en schakelen ook op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
VarioMatic schakelt niet echt op; 't is traploos.