Is het mogelijk om binnen 1 dag van Utrecht naar Hamburg te liften?

Ik zou graag in 1 dag van regio Utrecht naar Hamburg willen liften. Is dit mogelijk? En zo ja zijn er bepaalde routes die het snelste zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit mijn eigen (oude) ervaring. Laat je aan de snelweg afzetten op een benzine station. Dit is dé plek om snel weer een lift te krijgen. Werkt veel beter dan met een boordje op de oprit staan

Antwoorden (3)

Dat lijkt mij wel goed te doen, maar je moet natuurlijk een beetje geluk hebben. Voor hetzelfde geld heb je pech en moet je ergens overnachten. Maar ja, dat is ook de charme en het avontuur van liften.

Voor liften is het natuurlijk lastig te zeggen wat de snelste route is, omdat je zo afhankelijk bent van geluk. Ik zou gewoon uitgaan van de meest logische route en dat is: Utrecht - Amersfoort - Almelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg.

Neem wel een kaart (of smartphone) mee om je route onderweg bij te kunnen stellen. Hou je wel aan de regels en zorg ervoor dat je op goede liftpunten uitstapt.

Succes! Leuk avontuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja: zorg voor hele duidelijke bordjes en ga op een plaats staan dat automobilisten die goed kunnen lezen en ook plaats hebben om te stoppen. En neem extra karton en een stift mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geluk hebt en iemand stopt die naar Hamburg gaat, ben je met uiterlijk 2,5 uur daar. Maar zoveel geluk zul je denk ik niet hebben. Probeer anders een lift te krijgen tot voorbij Enschede (net over de grens). Daar heb je de 31 die naar boven gaat, richting Bremen en Hamburg. De meeste (duitse) auto's die daar overheen rijden, gaan die kant op (ca. anderhalf uur vandaar naar Hamburg).
Of je moet een beetje in de buurt van Utrecht kijken op de industrieterreinen en de juiste vrachtwagen zien te vinden die die kant opgaat.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Geus:
Ik geloof dat ik een rekenfoutje heb gemaakt. Ik bedoelde ook ca. 4 uurtjes (zonder lang oponthoud).
Maar als je gewoon een beetje mazzel hebt, lukt het natuurlijk gemakkelijk in 1 dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrachtwagenchauffeurs mogen geen lifters meer meenemen, heeft niets met de baas te maken maar met de Arbowet. Arbowet laat niet toe dat er ondeskundige op de werkplek worden toegelaten, cabine van een vrachtwagen is nu eenmaal een werkplek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn:
Ik wil niet te ver afwijken van de vraag, maar dat chauffeurs geen lifters mogen meenemen van de Arbowet kan wel kloppen, alleen houden ze zich daar niet allemaal aan. Ze nemen ook vrouw en kinderen mee en die zijn ook ondeskundig op de werkplek. Daarnaast houden chauffeurs zich ook niet altijd aan alle regeltjes, dat weet jij zelf ook wel.
Met de handhaving van de huidige wetgeving zie ik het somber in.

Je dient recreatieve rijders aan te treffen die je mee willen nemen, beroepschauffeurs mogen het niet (arbowet).

Neem daarbij dat het liften op de autowegen en autosnelwegen niet is toegestaan (uitgezonderd parkeerplaatsen en tankstations), ook onder aan de oprit mag het niet.

Dit betekent dat het slagen van een directe lift naar Hamburg nagenoeg onmogelijk is en men vaak van dorp naar dorp dient te liften wat heel veel tijd kost.

Succes met je avontuur.